Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 16, 2019

Hujan Oktober.


Salam.






Aku bukan benci hujan. Aku cuma lebih gemarkan suasana tidak hujan.

Hujan itu rahmat.
Itu sesuatu yang tiada siapa boleh pertikaikan.

Air dari langit turun ke bumi dan membasahi dan menyuburkan tanah. Suasana lembab dan sejuk menyegarkan keadaan yang sebelumnya kering dan tandus. Air yang ditadah boleh diminum semua hidupan sama ada manusia, haiwan, mahupun tumbuhan.

Langsung aku tidak nafikan hujan itu satu rahmat.


Belakangan ini hujan turun terlalu kerap, malah boleh dikatakan setiap petang (di tempat aku). Sebagai penunggang motosikal, hampir setiap hari aku basah kuyup dek hujan. Baju yang basah disidai sebelum dibasuh, hari ini bertambah lagi sedangkan yang semalam (dan kelmarin) punya masih belum sempat kering. Kelembapan udara di luar rumah tinggi, di dalam rumah pun juga tinggi hasil daripada pakaian yang tersidai sana sini.

Emosi jangan cakaplah...
Hujan sememangnya menenangkan. Namun sebenarnya yang menjadi tenang adalah mereka yang menikmati hujan ketika berada di bawah lindung bumbungan. Bagi kami (aku) yang setiap hari berbumbungkan langit ketika hujan, hujan sangatlah tidak menenangkan. Air hujan menutup pandangan. Bunyi titisan menguasai segenap gegedang telinga. Bau 'semasa' hujan langsung tidak sama dengan bau 'sebelum' dan 'selepas' hujan. Tak percaya, cubalah bau sendiri.

Sebab itu hujan sangat terkesan terhadap emosi aku.

Luar basah. Dalam basah. Emosi basah.
Hujan betul-betul satu cabaran yang, untuk orang yang memahami, bukan mudah untuk ditempuh.

Aku bukan benci hujan. Aku cuma lebih gemarkan suasana tidak hujan.

Namun secawan kopi panas selepas selesai mandi bilas air hujan adalah satu nikmat yang tidak boleh diungkap kata. Itu pun jika selamat sampai ke rumah untuk menikmatinya.


Sekian.



  




.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License