Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jun 11, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Burung Ais Lagenda.



Salam.


Hi. Aku cEro.
Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.

Dan pemberitahuan!
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.




Pada 24 Mei 2018 yang lalu, terteranya satu artikel di dalam ruangan berita aplikasi Pokémon GO memberitahu sesuatu yang bakal berlaku di bulan Jun ini.




Bagi yang malas membaca, secara ringkasan, pada bulan Jun, Pokémon lagenda Articuno akan menggantikan Pokémon lagenda Zapdos sebagai ganjaran apabila mengumpul cukup cop setem di dalam Penyelidikan Lapangan (Field Research). Juga, set baru untuk senarai tugasan Field Research juga akan dilepaskan yang lebih menjurus kepada Pokémon jenis air.

Ya. Seperti yang dijangka.
Pada bulan April, Niantic memberikan Moltres sebagai Pokémon ganjaran untuk Field Research. Bulan Mei pula giliran Zapdos. Maka sudah dijangkan pada bulan seterusnya, iaitu Jun, giliran Articuno pula tiba. Namun walaupun tugasannya lebih fokus kepada Pokémon jenis air, namun Articuno sebenarnya ada Pokémon jenis ais (dan jenis terbang).

Maka, pengembaraan aku untuk menangkap Articuno pun BERMULA!


------------------------- ------------


Setelah dikira, hari ketujuh aku pada minggu keempat bulan Mei akan jatuh tepat pada 1 Jun. Maka, aku boleh jadi antara yang pertama mendapatkan Articuno sebagai ganjaran mengumpul cop setem Field Research.











Jadi, seperti yang boleh dilihat, hari ketujuh aku jatuh pada 1 Jun.
Aku boleh jadi antara yang pertama dapat ganjaran Articuno.




Seperti biasa, muncul dahulu Proferssor Willow mengucapkan tahniah ke atas kegigihan aku tanpa gagal mengutip cop setem tarikh setiap hari sejak daripada mula diperkenalkan feature Field Research.

Namun...






...yang muncul adalah masih Zapdos, bukan Articuno.

Aku kebingungan. Aku tenung kalendar beberapa saat. Betul. Hari itu memang 1 Jun. Sepatutnya aku boleh dapat Articuno bila masuk bulan Jun, tapi kenapa wujud lagi si Zapdos ini?

Disebabkan aku bukanlah sebodoh yang diri aku sangkakan, aku dapat selesaikan persoalan itu.

Dalam berita dimaklumkan bahawa kesemua perubahan (pertukaran Zapdos kepada Articuno dan set baru tugasan Field Research) akan dilepaskan pada 1 Jun 2018 jam 1 PM PDT. Bermakna, pada zon masa Pasific Daylight Time (PDT) adalah jam 1 petang namun pada zon masa Malaysia iaitu GMT 8+, adalah pada jam 4 pagi keesokan harinya. Maknanya, aku hanya boleh dapat Articuno pada jam 4 pagi, 2 Jun 2018.

"Hahahaha. Lain kali, baca artikel tu betul-betul. Ngok!" kata cEro kepada diri sendiri.

Maka, pengembaraan aku untuk menangkap Articuno pun (sekali lagi) BERMULA!


------------------------- ------------


Kalau aku berkeras juga mahu Articuno, aku kena skip satu hari tiada cop setem tarikh. Aku tak mahu. Aku mahu rekod bersih tidak pernah terlepas mengumpul cop tarikh.

Jadi, daripada niat mahu menjadi antara terawal mendapat ganjaran Articuno, aku menjadi antara yang terlewat menerimanya (kena tunggu seminggu).










Selesai dapat cop setem tarikh pada hari ketujuh (8 Jun),
muncul Professor Willow, sekali lagi bagi kali keberapa entah, mengucapkan tahniah.




Lalu...





...akhirnya, muncul juga si Burung Ais Lagenda ini. Articuno pada level 15.




Walaupun bukanlah yang terbaik, namun Articuno merupakan Pokémon jenis ais yang menduduki tangga kedua (setakat ini) dari segi dasar serangan (tempat pertama adalah Jynx). Aku sudahpun ada Articuno (hanya satu) semasa musim Legendary Raid dahulu. Penambahan Articuno semata-mata hanya untuk mendapatkan candy lebih supaya aku dapat power-up Articuno aku yang sudah sedia ada.



Ulasan.

Maka lengkaplah sudah tiga Pokémon burung lagenda (Articuno, Zapdos dan Moltres) sebagai ganjaran kepada Field Research. Ganjaran sebegini sangat berguna untuk mereka-mereka yang baru main (atau baru bermain semula) dan mereka yang terlepas Legendary Raid untuk burung-burung lagenda ini dahulu.

Apa yang lebih menarik adalah untuk meneka apa pula Pokémon yang bakal dijadikan ganjaran Field Research pada bulan Julai nanti.

Kalau mahu meneka, aku rasa Niantic akan beri Pokémon lagenda daripada trio 'beast'; Raikou, Suicune dan Entei. Rasanya disebabkan pada awal dahulu dimulakan dengan Pokémon api, maka kali ini Entei akan memulakan giliran, kemudian Raikou dan seterusnya Suicune.

Tapi, seperti tekaan aku yang sebelum ini, selalunya akan salah. Pada aku, tak semestinya kena bagi Pokémon lagenda sahaja. Mungkin Niantic boleh juga jadikan Pokémon yang 'rare' ataupun 'regional' sebagai ganjaran Field Research.

Apa-apapun, kita tunggu sahaja jawapannya nanti.



Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License