Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 7, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Burung Elektrik Lagenda.



Salam.


Hi. Aku cEro.
Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Sila baca episod sebelum ini: Episod Burung Api Lagenda.

Oh, seperti biasa, satu pemberitahuan.
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.




PENYELIDIKAN LAPANGAN (ataupun Field Research) adalah satu ciri terbaru di dalam permainan aplikasi Pokémon GO di mana pemain akan dapat satu tugasan sehari untuk setiap interaksi dengan PokéStop. Pemain mampu menyimpan hanya 3 tugasan dalam satu masa. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri. Tugasan pertama yang dapat diselesaikan pada hari itu akan diberi satu cop bertanda tarikh. Kumpul 7 cop dan pemain akan diberikan ganjaran lebih besar dan peluang bertemu Pokémon lagenda. Ciri ini membuatkan semua pemain sama ada pemain baru atau lama akan mendapat peluang sama untuk memiliki Pokémon lagenda TANPA perlu hanya berharapkan Level 5 Legendary Raid Boss Battle.

Sudah dipastikan bahawa Pokémon lagenda yang menjadi ganjaran setiap 7 cop adalah sama untuk bulan yang sama. Maka, sepanjang bulan lepas, bulan April, Pokémon lagenda yang menjadi ganjaran adalah Moltres, salah satu daripada tiga Pokémon legenda burung daripada generasi pertama (Kanto).

Pada 26 April lalu, Niantic Inc. selaku pembangun aplikasi Pokémon GO mengumumkan sesuatu di seluruh media sosial mereka.




Di dalamnya, Niantic mengumumkan bermula 1 Mei 2018, satu set tugasan baru akan ditambah. Tugasan itu lebih memfokuskan kepada Pokémon jenis terbang (flying-type) dan jenis elektrik (electric-type) dan tugasannya bersifat mencabar skil dan kebolehan pemain sendiri. Tambahan, pemain akan berpeluang menangkap Pokémon lagenda Zapdos sebagai ganjaran mengumpul 7 cop setem pada bulan itu. Zapdos akan menggantikan Moltres pada bulan Mei ini.

Maka, pengembaraan aku untuk menangkap Zapdos pun BERMULA!


------------------------- ------------


Pengembaraan aku untuk Zapdos bermula pada tarikh 28 April WALAUPUN Zapdos hanya dapat ditangkap bermula bulan Mei. Menurut Niantic, asalkan tarikh untuk cop setem ketujuh jatuh di dalam bulan Mei, maka ganjarannya adalah Zapdos. Jadi, hari pertama aku jatuh pada 28 April menjadikan hari ketujuh aku jatuh pada 4 Mei.


Pengembaraan bermula dengan muka kosong pada kad Field Research.


Apabila memasuki hari pertama, kawasan yang boleh dicop setem akan mendapat lingkaran putih menandakan cop BOLEH dituntut pada hari itu.


Jika lingkaran putih itu ditekan, maka akan muncul mesej pop-up seperti ini.


Maka, pada hari pertama selepas menyelesaikan satu tugasan, akan muncul cop setem.
(Untuk aku, ia bertarikh 28 April)


Jika ditekan cop setem bertarikh itu, maka akan muncul mesej pop-up seperti ini.


Hari kedua, 29 April.


Hari ketiga, 30 April.


Masuk 1 Mei, sepatutnya akan ada tugasan baru yang memfokuskan kepada Pokémon jenis terbang dan jenis elektrik, juga jenis tugasan yang lebih mencabar skil dan kemahiran pemain seperti yang diumumkan awal tadi. Namun, tugasan yang aku dapat masih sama seperti dahulu.

Mungkin tugasan yang dimaksudkan hanya tambahan kepada tugasan yang sedia ada, dan pada hari pertama aku masih belum jumpa mana-mana tugasan baru.

Tak apa, kita teruskan dengan cerita mengumpul cop setem.


Hari keempat, 1 Mei.


Hari kelima, 2 Mei.


Hari keenam, 3 Mei.


Akhirnya masuk ke hari ketujuh, 4 Mei.




Apabila aku klik salah satu daripada dua tugasan yang sudah selesai untuk tuntut ganjarannya, aku ditemukan dengan satu muka yang sangat dikenali, iaitu Professor Willow.




Muncul skrin ini di bahagian kad cop setem, menunggu untuk aku klik.
Dan bila diklik...


Muncullah ZAPDOS


Seperti Moltres sebelum ini, Zapdos berada di level 15 walaupun kebiasaannya Pokémon lagenda yang ditangkap dalam Level 5 Legendary Raid Battle akan berada di level 20. Bermakna, CP Zapdos ini akan jauh lebih rendah daripada Zapdos yang aku dapat melalui raid battle dahulu.

Aku tiada kepastian 100%, tapi rasanya disebabkan ini adalah satu bentuk ganjaran, maka Pokémon ini tidak akan lari (fled). Jika kehabisan bola sekalipun, kita masih boleh keluar, ambil bola di mana-mana PokéStop berdekatan dan sambung balik menangkap Zapdos ini.

Maka, untuk Zapdos kali ini, aku beri dia makan Pinap Berry walaupun kebiasaannya aku akan bagi Golden Razz Berry. Dengan Pinap Berry, aku bakal dapat Zapdos berganda (berjumlah 6).

Selepas tiga kali percubaan menangkap berjaya dipecahkannya, pada percubaan keempat bersama-sama dengan Pinap Berry dan Ultra Ball,
ZAPDOS BERJAYA DITANGKAP.


Walaupun Zapdos ini tidak mempunyai IV yang tinggi, namun apa yang penting dalam simpanan Pokémon kini bukan hanya ada satu Zapdos sahaja.


Kalau dikira, jika aku mampu dapatkan cop setem setiap hari tanpa gagal, maka sepanjang bulan Mei ini aku mampu untuk dapat 3 lagi Zapdos (4 jika termasuk yang pertama ini). Setakat ini, aku masih lagi mampu mendapatkan satu cop setem setiap hari tanpa gagal.



Ulasan

Sekarang sudah dipastikan Pokémon yang menjadi ganjaran kepada Field Research akan bertukar setiap bulan. Bulan lepas (April) adalah Moltres, bulan ini (Mei) adalah Zapdos, dan sudah tentu berdasarkan 'trend', bulan depan (Jun) mungkin akan menjadi bulan untuk Articuno.

Cara Niantic memberi peluang sama rata kepada semua pemain layak diberikan pujian. Jika kita rajin bermain, maka kita akan dapat ganjaran. Namun kepada yang mungkin tidak berpeluang untuk bermain Pokémon GO ini setiap hari, peluang masih ada.

Pokémon lagenda burung bertiga (Moltres, Zapdos, dan Articuno) adalah boss raid lagenda paling awal diperkenalkan. Disebabkan itu, pemain baru pada mulanya dianggap sudah terlepas untuk memilikinya. Tapi dengan menjadikan Pokémon lagenda ini sebagai ganjaran untuk Field Research, pemain baru masih mendapat peluang menangkap sekaligus menyimpannya.

Juga, memberikan Pokémon lagenda sebagai ganjaran juga menarik minat pemain yang sudah berhenti bermain untuk kembali menjadi aktif. Permainan yang dahulunya terlalu 'rigid' hanya perlu tangkap Pokémon dan lawan PokéGym, kini ditambah warnanya dengan tugasan yang bersifat 'pengembaraan', seperti sedang menjalankan misi. Para pemain akan seronok bermain kerana mereka kini sudah ada matlamat untuk terus bermain, bukan sekadar tangkap dan lawan.

Ganjaran sebegini juga menggembirakan para pemain solo yang tidak suka untuk bercampur bersama-sama orang lain menentang Pokémon lagenda di raid battle. Field Research memudahkan pemain solo untuk memiliki Pokémon lagenda tanpa perlu bersosial.

Cuma seperti yang pernah aku tekankan, Pokémon ganjaran (kalau boleh) tidak hanya datang dari kelompok lagenda sahaja. Banyakkan lagi variasi di dalam ganjaran supaya pemain tidak hanya terikat dengan Pokémon lagenda. Lagipun, Pokémon lagenda hanya berguna untuk menyerang, kerana Pokémon ini TIDAK boleh diletakkan di dalam PokéGym kerana status lagendanya.

Apa-apapun, Field Research mungkin adalah antara feature terbaik yang diperkenalkan di dalam Pokémon GO buat ketika ini.




Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: