Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 23, 2018

Sembang Ramadan: MELEPASKAN!



Salam.

Hari ini hari Rabu pertama untuk Ramadan 2018 (1439h).
Aku tidak ada lukis komik khusus untuk Ramadan.
Aku juga tidak sertai #inkRAMADAN seperti yang pernah aku buat bulan puasa tahun lepas.
Tahun ini, aku rasa cukup sekadar kita sembang-sembang hari Rabu sempena bulan Ramadan.




Ini adalah komik sempena bulan Ramadan yang pernah aku lukis.
Kemunculan awalnya adalah pada 8 Julai 2015,
di blog ini untuk entri bertajuk 'Diari Ramadhan Aku : Tahu'
Pada tahun 2016 pula, aku post di instagram @cerolian pada tarikh 12 Jun 2016.
Di Facebook Empire State of cEro dan Twitter @cerolian juga sudah berkali-kali aku kongsi.
Pendek kata, komik sempena bulan Ramadan ini ada merata, di mana-mana.

Tahun ini 2018, tahun keempat bulan Ramadan komik ini wujud, masih lagi ramai orang di luar sana kongsi komik ini. Post di Facebook peribadi mahupun page dan mendapat jumlah Like dan Share yang tinggi, bukan sekadar ratusan malah mencapai tahap puluh ribuan. Tweet di Twitter dan dapat RT beribu-ribu. Share di Instagram dapat Like juga beribu-ribu.

Semua itu berlaku menggunakan karya lukisan aku TANPA kebenaran aku.

Aku dapat rasakan warga netizen tidak akan pernah faham bagaimana komik pendek, lukisan dan hasil seni orang lain adalah hak milik mutlak pemilik itu sendiri. Sebarang usaha untuk repost, RT, Share dan sebagainya TIDAK boleh dilakukan TANPA kebenaran pemilik.

Remuk hati aku bila aku selaku pemilik komik Tahu ini post di Twitter hanya dapat 4 RT sedangkan orang lain yang entah siapa-siapa, ambil dan post di tweet miliknya dan dapat beribu-ribu RT.

Bayangkan, RT dan Favorite itu milik siapa sebenarnya? Mereka guna karya aku untuk kepentingan peribadi sendiri dan memuaskan keinginan untuk peroleh RT.

Aku bukan batak RT.
Macam yang pernah aku ceritakan di entri 'Pengalaman Berharga 18k', aku sudah masuk satu fasa tidak berminat dengan 'internet fame' dan kemahsyuran sementara seperti itu. Namun itu tidak menghalalkan orang lain untuk guna karya aku dan post seolah-olah itu hak milik mereka di mana-mana media sosial yang ada.

Lagi menyakitkan hati, mereka ini crop tajuk, nama pelukis dan watermark yang sepatutnya menjadi tanda itu karya aku punya. Aku tidak faham dengan fahaman golongan begini. Kenapa perlu bertindak sejauh itu hanya untuk menidakkan hak milik sesebuah karya seni?

"Eleh, komik je pun. Semua orang boleh lukis.."

Habis tu, kenapa ambil komik aku dan buat macam komik sendiri? Kalau itu sekadar 'komik je pun', kenapa kau tak lukis sendiri? Kenapa perlu rompak, crop, dan post?



Aku sudahpun nampak ini akan menjadi satu pattern, satu corak yang berulang. Dari tahun 2015, 2016, 2017 dan kini 2018 isunya tetap sama; orang ambil komik aku, buat tanda dagangan yang aku tinggalkan, nafikan hak aku sebagai pemilik dengan crop segala apa yang boleh di-crop dan kemudian post di media sosial untuk kepuasan sementara.

Percayalah, tahun depan 2019 pun akan berlaku perkara yang sama.
Mungkin akan dilakukan oleh orang yang sama ataupun dilakukan oleh orang lain yang semuanya masih tidak faham erti hak milik.

Jadi,
untuk menjaga hati aku yang sakit ini, dan untuk menjamin perkara seperti ini tidak sekali lagi menyakitkan hati aku di masa akan datang, aku sudah buat keputusan untuk LEPASKAN KOMIK INI.

Bermula saat ini, dan sehingga ke saat utopia seluruh umat manusia dapat berubah untuk lebih menghargai, maka komik puasa bertajuk TAHU ini akan aku lepaskan hak miliknya. Bermakna, sesiapa sahaja boleh post, repost, share dan sebagainya ke mana-mana media sosial yang ada TANPA perlu minta kebenaran daripada aku.

Jika itu dapat buatkan hidup mereka bahagia, aku rasa komik ini berbaloi untuk dilepaskan.

Di Instagram dan Twitter juga aku ada buat pengumuman yang sama, malah aku letakkan 2 syarat;
1. Mesti tag aku, dan
2. JANGAN CROP!

...tapi aku tahu, tiada siapa pun turuti syarat aku itu. Manusia luar sana akan terus rakus mengejar kemahsyuran sementara dengan merompak hasil karya orang lain tanpa bertanya.



Aku sudah lama kecewa dengan umat manusia. Kita boleh ubah satu orang hari ini, tapi esok akan datang 1000 lagi orang yang seperti ini. Jadi kali ini, biar aku selamatkan satu-satunya perkara yang boleh aku selamatkan, iaitu perasaan dan hati aku sendiri.

It's sad, but it's necessary.

For now, so long komik TAHU.
Harap kau akan terus dapat menarik minat manusia di alam maya dengan isi kau yang relatable. Dan aku pasti, kita akan berjumpa lagi di bulan-bulan puasa Ramadan yang mendatang.

Sudahlah miskin. Komik lama dengan lukisan buruk pun orang nak rompak dari aku. Dugaan betul hidup ni.








.




5 comments:

  1. huhuhhuhu sedihnya rasa bila dapat tahu rasa ni...
    sebab tu sekarang saya ambil jalan mudah, stay low and focus in one medium only. Penat dah nak kejar semua medium sosial yang makin hari makin ....pffth!

    apa2pun salam ramadhan cero.

    p/s: aku hari2 bukak puasa sorang sambil layan FRIENDS. huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. >sofie adie

      Waahhh! Lamanya tak layan FRIENDS. Tetiba terngiang-ngiang lagu tema dia hahahaah

      Delete
  2. It must've been hard for you to 'lepaskan' komik ni. It's not a surprise anymore, memang ramai je manusia yg suka bergembira di atas usaha orang lain. I ingat komik ni memang pernah lalu kat timeline twitter I and I ingat I cakap masa tu "bijaknya lah orang yg buat komik pendek macam ni. pendek pendek pun mesej sampai. salute!" just don't think about it too much, ada ramai lagi yg appreciate your komik cuma they don't show it :) all the best yea!

    ReplyDelete
  3. hai cero.

    terasa lama gila aku tak dpt balas jejak kwn2 yg dtg blog aku. sebelum2 ni aku dpt curi masa utk betul2 fokus balas jejak kwn2 tp kini kepalangan itu semakin diragut.

    aku pun dah lama perati isu ni cero :

    "ambik komik/idea/gambar org lain pstu RT/post dgn crop segala watermark/logo pemilik asal"

    betul kata hang cero. pedih sbb hak milik kita tp org lain sukahati buat mcm itu hak milik idea asal dia.

    moga2 dgn 'melepaskan' tu, hang lebih tenang cero. dan moga dipermudahkan segala urusan hang setelah hak milik hang dicabul. (perhhh mcm over pulak word 'dicabul' tu)



    salam ramadhan,
    Anamizu :)

    ReplyDelete
  4. Tu laa penat penat ko lukis, diorang rilek je ambik post kat twitter instagram bagai dah laa tak reti mintak kebenaran tuan punya pffttt terok beno perangai.

    Walaupun aku ni bukan pelukis komik, heck aku memang fail terok bab lukis lukis ni (pandai lukis orang lidi je beb), aku marah jugak tengok orang buat ko macam tu, pelukis-pelukis lain pun aku kesian jugak hurmm

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: