Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jun 11, 2009

Jawapan tEka-tEki 001

this is my fifteenth post...

AMARAN!!!
sape tak bace lagi tEka-tEki 001, jangan mengada nak bace entry nih trus...
aku comfirm, korang takkan paham ape2...
jadi, kalo tak bace lagi, gi laa bace...
klik
sini tau... bukan sini....

sebenarnye aku nak tunggu sampai post ke 19, baru arr nak bg jawapan, n post ke 20 aku bg tEka-tEki lain plak...
tp, kawan aku sorg nih tak sabar2 plak...
takpe laa, aku redha n pasrah!!!

--------------------

Bagi tEka-tEki #1


teka teki 001
Jawapan:
Kunci moto kesayangan anda di kotak C!!

Alasan:

Dua dari meraka berbohong
Hanya satu berkata benar...
Oleh kerana Man dan Aini mengeluarkan kenyataan yang bercanggah,
maka sudah tentu salah seorang dari mereka benar, dan seorang lagi salah...

Maka, kenyataan Borhan adalah SALAH..
" Dah tentu takde kat C"
dah tentu SALAH, maka kunci berada di kotak C...

Persoalannya, siapa berkata BENAR??
Aini berkata,
"Bukan B. Lagipon Man berbohong!!"
terkandung dua kenyataan,
"Bukan B" dan
"Lagipon Man berbohong!!"

Andaikan
"Bukan B" adalah BENAR berdasarkan jawapan, dan
"Lagipon Man berbohong!!" adalah SALAH,

Maka,
'BENAR' dan 'SALAH'
positive and negative
(+) x (-) = (-)


Tuntas,
Kenyataan Aini adalah SALAH tanpa mengira berapa kenyataan dia beri...
Man berkata BENAR!!

Nampak susah, tapi sebenarnya hanya perlukan sedikit penaakulan mantik dan pengetahuan asas matematik sudah dapat selesai...

--------------------

untuk tEka-tEki #2

Soalan pola perubahan nombor selalunya senang, tapi ada sikit perangkap diberi...

Orang yang selalu selesaikan soalan pola nombor hanya menganggap terdapat satu pola sahaja,
tp soalan ini terdapat dua (2) pola yang berbeza,

1, 3, 4, 6, 9, 9, 16, 12, 25, 15, _, _,...
sebenarnya,
1, 4, 9, 16, 25, _,
berselang dengan
3, 6, 9, 12, 15, _,
dengan rumus
n(n) dan 3n


Maka,
hasil tambah
6(6) + 3(6) = 36 + 18 = 54

---------------------

Musti ramai lepas baca jawapan nih akan berkata,
"Ooooh!!! Camtu aku pon tahu..."
Tapi faktanya,
kalau dah tahu kenapa perlukan lampu untuk bersuluh??

Kalo ada yg marah, just remember this...
Rule of thumb in tEka-tEki is

'There are NO rules'


wait for my next tEka-tEki entry in 20th..




3 comments:

  1. la...baru je nk bg jawapan lepas dh hbs exam
    tgk2 dh ade jawapan dah...hihi
    nanti ko buat teka-teki laen...aku jwb ye..=P

    ReplyDelete
  2. sorry yek Liana,
    nanti akan ade lagi, jgn gelojoh...
    aku bg yg susah2 punye tau...
    hahaha...

    ReplyDelete
  3. Anda mmg bijak. Siap dengan ilmu mate LOGIK lg. Tahniah..

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: