Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 30, 2013

Lipas VS. Dunia: Himpunan Lipas



Tahu tak apa yang lipas tengah buat sekarang?
Aku tak tahu.







"Be close to your friends, and closer to your enemies."

Ntah siapa punya quote,
tapi aku memang berpegang kepada kata-kata itu.
Dan lipas adalah salah satu musuh aku.

Sekarang,
aku dengan rajinnya sedang menelaah dari pelbagai sumber
yang berkaitan dengan lipas, dengan harapan,
kalau aku mengenali lipas dengan lebih 'intim',
aku akan dapat berfikir dengan pantas, logik dan berkesan
ketika sudden encounter dengan makhluk berkenaan.
Tak laa aku terjerit macam perempuan kena raba.

Satu perkara yang aku tak tahu adalah
apa kebaikan lipas di atas muka bumi ini?
Aku tahu, setiap makhluk ciptaan Tuhan ada peranan masing-masing.
Jadi, apa peranan lipas?
Itu yang aku cari...

Dan, tahukah kalian tentang lebah?
Kalau lebah pupus atas muka bumi ni,
manusia akan pupus dalam masa 4 tahun.
Itu menurut Einstein.

..dan gelombang talian telefon bimbit mampu mengganggu kehidupan lebah yang bergantung kepada medan magnetik bumi untuk pergi cari madu dan pulang ke sarang dengan selamat.
Dengan kata lain, dengan menggunakan henset,
kita 'bunuh' lebah, dan bakal mengakibatkan kita 'terbunuh'.

Ok, another fact untuk semua
supaya post aku ni bukan isi kosong saja.
Perut berbunyi (keroncong) seperti yang kita selalu alami bila lapar
dipanggil Borborygmus [bawr-buh-rig-muhs] (kamus/wiki) dalam English.

Ok.
Dari cerita lipas kepada lebah dan diakhiri dengan keroncong perut.
Aku dah makin teruk melencong.

Entri lain mengenai lipas:
Lipas Makhluk Sempurna.
Lipas VS. Dunia.





.




14 comments:

  1. ...dah jumpa ke peranan lipas kat atas muka bumi ni?

    ReplyDelete
  2. dah jumpa kebaikan lipas nanti jangan lupa kabor kat kitorang.

    apa kaitan antara lipas & lebah?? errr...

    ReplyDelete
  3. aku pun lapar gak nie...
    tapi takde lipas laa plak...

    .lipas pon dah buat perhimpunan.. mau pengsan kalau cEro jumpa lipas banyak banyak macam nie...


    koh koh koh

    ReplyDelete
  4. yeah laptop cero dah ok..
    aku suka entri cero:) hehehe

    hebatnya lipas buat Himpunan Kebangkitan Lipas 130! dah tiru peradaban manusia..

    sebenarnya conclusion entri ni tak melencong..masih dalam track lagi:)

    -baru tahu bunyi kat perut tu ada nama-

    ReplyDelete
  5. semua mahluk di muka bumi ne ada peranan masing.. dan lipas alamak memg ak tersedia selipar jepun ditangan

    ReplyDelete
  6. lipas bagi aku mcm lalat, tikus n sewaktu dengannya..suka dekati kotoran..so, binatang2 nie mcm pringatan suruh kita jaga kebersihan..so, klu benci binatang tue, jaga r kbrsihan..
    ps: aku x kata klu binantang tue ada, semetinya tempat itu kotor.. jgan salah faham k

    ReplyDelete
  7. aku tunggu apa lipas punya cite g :D

    ReplyDelete
  8. mata gokiburi no koto ka... yare yare...

    hmmm.. lipas jadi haiwan kajian utk kelas biologi bagi pelajar sains tingkatan 4, selain katak dan tikus...

    sistem respirasi lipas yg unik ada dalam silibus buku teks biologi, namun begitu tidak pula dinyatakan peranan/kepentingan lipas dalam kehidupan...

    ReplyDelete
  9. peranan lipas adalah supaya manusia sntiasa jaga kebersihan. x sggup nye woo kalau jadi kt rumah mcm dlm gambar tu. nampak sekor pn dah lari lintang pukang, tu belum die terbang lagi...ahahaa

    ReplyDelete
  10. alahai cEro, aku boleh tangkap lipas dengan tangan je. HAHAHAH gelak jahat.

    ReplyDelete
  11. @Angah
    Hehehe, nantikan entri akan datang...

    @Haryz Khairuddin
    Haha, tu laa pasal...
    Aku kalau melalut, mmg cepat je mnyimpang...

    @Aujinz
    Aku mungkin akan bunuh dgn api kot kalau jumpa lipas banyak mcam tu...
    Gah gah gah...

    @nazha anua
    hahaha, aku hanya berharap setiap entri aku akan ada input at least satu ilmu utk semua..hehehe

    @1778289618738424601.0
    Hehehe, Dysha...
    Kadang2 aku tak sanggup nak bunuh lipas guna selipar, sbb kesian selipar, nanti kotor..heheheh

    ReplyDelete
  12. @lemontea291
    Aku pun anggap benda yg sama...
    tp aku rasa ianya lebih dr tu..hehehe

    @Nekmo
    Hahaha, dah mcam isu tetap plak lipas ni dlm blog aku..hehehe

    @plain83
    Hahaha, kenapa guna lipas?
    kenapa tak guna belalang?
    Lagi senang dan elok dan tak busuk..hehehhe

    @Nesa Wazir
    Tau takpe..
    Sekor pon dah riuh satu rumah,
    kalo nampak byk2 cam ni, alamatnya pindah rumahlah jawabnya...hehehhe

    @hanaahmad
    eeeeeeeyyeeeekkk!!!!
    Dulu kecik2 aku pon boleh tangkap lipas dgn tangan...
    Tp bila dah dewasa ni, makin penakut plak..hehehhe

    ReplyDelete
  13. post ni buat aku terasa lipas tengah merayap kat kaki aku...

    CABUT!!!!! XP~

    ReplyDelete
  14. @Nia Syikin
    Hahaha, cuba tengok betul2...
    Rasanya memang ada lipas kat kaki ko tu..hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: