Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Dec 19, 2012

6 Cara Lain Untuk Aku Ucap 'Sama-Sama'.

Tahu tak apa yang patut korang buat sebelum teruskan membaca?
Singgah entri ini dulu. TEKAN SINI.


Bagi yang malas nak klik dan baca,
ini rumusannya..(sila baca dalam satu nafas...kalau boleh):
Di kala orang ramai meletakkan 'terima kasih' dan 'maaf' sebagai perkataan yang paling susah nak disebut, aku pula merasakan perkataan yang aku susah nak sebut ialah 'sama-sama' as in reply to 'terima kasih'. Bukan sebab ego ke hape ke, tapi aku merasakan bahawa 'sama-sama' adalah satu reply yang tak masuk akal. Apa yang sama? Kenapa perlu diganda 'sama' tu? Kenapa tiada reply yang lebih logik diterima akal berbanding 'sama-sama'? Dan apakah emosi yang patut aku tunjukkan semasa ucapkan 'sama-sama'? Senyum? Senyum semasa ucapkan, ketawa selepas ucapkan? Aku buntu.

Inspirasi dari entri itu,
berikut adalah ENAM perbuatan yang boleh aku buat sebagai ganti kepada perkataan 'sama-sama' untuk respon kepada ucapan 'terima kasih'.




Aku selalu jawab dengan 'ya'
tapi aku pernah kena tegur seseorang.
Katanya, jawab 'ya' selepas ucapan 'terima kasih' kedengaran bongkak.
Jadi, aku rasa sebagai ganti kepada 'ya',
aku akan jawab 'OK'.
'OK' mengiyakan ucapan 'terima kasih' itu sekaligus mengiktiraf bahawa aku menghargai ucapan dia.

Tapi, korang rasa, 'OK' kedengaran bongkak tak?





Bila ada orang minta pertolongan kita, dan kita tolong.
Kemudian dia ucap 'terima kasih'
sedangkan dia meminta tolong kita bermakna dia percayakan kita
dan memberikan kita peluang peroleh pahala.
Dengan kata lain, kita yang dapat faedah lebih dari dia.

Jadi, bila dia kata 'terima kasih'
adalah lebih baik (pada aku secara peribadi) untuk kita mengucapkan kembali 'terima kasih' kepada dia.
Kalau dia tanya kenapa, jelaskanlah dengan berhemah.
Baru dengar macam gentleman sket..
Hehehe...





Paling aku tak suka bila ada yang ucapkan terima kasih
sedangkan apa yang kita buat tu bukanlah sesuatu yang perlu diterima-kasihkan.
Contohnya, tekankan butang lif untuk orang lain.
Perbuatan itu bukanlah layak untuk diterimakasihkan (pada aku)
sebab kita juga naik lif yang sama dan mungkin kebetulan kita berada di depan butang lif.
Logik tak?

Jadi,
bila aku dapat 'terima kasih' dari perkara sebegitu,
aku memang tak tahu langsung nak respon apa, nak buat mimik muka apa, dan nak tunjukkan emosi apa..
Hasilnya...
Aku berdiam diri.. awkward silent.





Aku tak tahu orang lain,
tapi aku paling tak suka berada dalam keadaan awkward.
Jadi, satu cara radikal aku tak nak jawab 'sama-sama'
adalah dengan tak menerima ucapan 'terima kasih'.

Caranya,
buatkan orang yang ucapkan 'terima kasih' itu faham bahawa aku tak suka jawab 'sama-sama'.
Beritahu mereka dengan tersirat melalui jawapan dingin yang diberikan.
Akan datang, sama ada dia tak akan meminta tolong kita
ataupun dia tak akan expect 'sama-sama' dari kita.

Tapi, ini radikal...
Aku yakin tak ramai akan buat...





Satu cara lain adalah dengan mengubah tajuk.
Perbuatan ni selalu dibuat, bukan hanya untuk ucapan 'terima kasih'.

Ya. Ya.
Ubah topik bukan bermaksud kita perlu terus ceritakan perkara yang tak masuk akal (seperti 'kucing terbang'),
kita juga boleh mulakan dengan menghuraikan apa yang kita sedang lakukan.
Sebagai contoh, tolong tekankan butang lif untuk orang lain.
Kita boleh kata "saya nak ke tingkat yang sama"
ataupun "perbuatan ini tak membakar kalori langsung pun"
ataupub "saya tak nak awak bersusah payah panjangkan tangan nak tekan butang lif, nanti terbau pulak bau ketiak masam."

Ok, yang last tu over.





Believe it or not,
aku selalu buat perbuatan ni.
Nampak macam tak masuk akal, tapi inilah cara paling berkesan di antara cara-cara sebelum ini.
Aku pun kadang-kadang tak faham kenapa ianya berkesan,
mungkin sebab aku memang berperwatakan sedemikian (mentally retard)

Cuba korang cuba cara ni sekali sekala...
..and welcome to the Mental Retardation club.
First rule of the club is
never reveal yourself as mentally retard.




xxxxxx


Itulah enam cara lain aku ucap 'sama-sama'.
Aku adalah orang yang tak kisah sama ada perlu ucap terima kasih atau tidak.
Jadi, aku pun berharap orang tak kisah walau macam manapun aku jawab 'sama-sama'.

Tapi, ucapan seseorang melambangkan keperibadian diri.
Jadi, terpulang kepada si pengucap sama ada mahu ucap 'sama-sama' atau tidak.
Walaupun kita berhak menerima pengiktirafan selepas mengucapkan 'terima kasih',
tapi respon kepada 'terima kasih' tak semestinya perlu diucap dengan 'sama-sama'.

Aku percaya, korang pun ada cara sendiri ucap 'sama-sama'.
Kongsilah dengan aku.
Kalau rajin, buat satu entri macam aku ni
dan boleh aku baca dan kongsi di twitter dan facebook.




.


15 comments:

  1. Angah tengok situasi, siapa yang ucap terima kasih tu, selalunya kalau org itu lebih tua, angah akan balas dengan word tipikal itu 'sama-sama'. kalau yang ucap tu agak muda atau sebaya, angah selalu guna 'ok' atau 'orait'...

    ReplyDelete
  2. haha..ang mempunyai masalah dgn ucapan "sama-sama" yg kronik..slalunya aku jawab ok ja sbgaimana no 1 diatas..hihi xpon senyum.. =D

    ReplyDelete
  3. Aku komen untuk gelak kat poin nombor 6.

    KAHKAHKAHKAHKAHKAH

    Tapi kan, senanye aku penah cuba cara ke-4&5 tu dengan orang yang rapat dengan aku. Memang bawak bergaduh. Tapi gaduh gaduh manja gituu. Dengan stranger aku tak penah la buat. Mungkin 1 hari nanti kalau ada kekuatan lebih, aku boleh cuba kot. Sengaja nak cari pasal kan. kehkehkeh.

    ReplyDelete
  4. memang btoi kalu org ucap terima kasih dan kite diam je orang akan cap kite "gong" (sombong).

    bagi aku kalu bercakap untuk urusan rasmi memang takleh lari ngam sama-sama.

    tapi kalu ngam kawan2 aku kata "OK" atau "beres boh"

    tapi kalu ngam awek

    kalu kiut - aku jawap "kasih diterimamu ku terima ngam hati tebuka"

    kalu ok - aku jawap "kasihmu dalam pertimbangan"

    kalu tak ok - aku jawap "takpe"

    erk..... ok tak cara aku Cero..

    hehehe....

    ReplyDelete
  5. no. 1 tu ok je.. tapi ikut situasi. cam angah cakap tu.

    tapi yg last tu memang gempak bro.. hanya orang yang berkeyakinan tinggi je mampu buat. so, tahniahlah.. hahahaha~

    ReplyDelete
  6. ... dan aku masih lagi orang yang tipikal menjawab ayat tipikal "Sama-sama" yang tipikal itu.. kah kah kah..


    serius ko buat yang last tue?.. hahahahhaa... gerekkkkk sehhhh ~

    ReplyDelete
  7. fuh..aku berjaya baca text biru kat atas tu dlm satu nafas..possible rupanya bg aku, kalo x cuba x tau..ahahah ^^

    aku biasanya senyum n angguk kepala sekali (mcm jepun) bila org ucap terima kasih kat aku..atau aku akn ckp "don't mention it", atau "no hal lah" ^^

    ReplyDelete
  8. Amoi tu dah ucap terima kasih, asal tak ajak date, dia dah ada hati tu... keh keh keh.

    ReplyDelete
  9. Samalah, aku pun tak suka sebut sama-sama. Biasanya aku senyum je atau kalau perlu, aku akan cakap "terima kasih jugak". Tapi kalau dengan orang yg rapat, aku jawab macam roninmalaya jawab kpd aweknya.. haha.

    Tapi an, aku rasa 'sama-sama' tu utk menunjukkan kita pun sama berterima kasih jugak kat orang tu. Cuma, still aku tak suka guna sama-sama sbb tak nampak mcm berterima- kasih-jugak pun..

    Bab terima kasih pulak, mungkin lepas ni kita boleh tukar "jazakallahu khairan kathira" sesama Islam?

    ReplyDelete
  10. 'Sama-sama' memang terasa janggal nak sebut. Juga, 'sama-sama' ini pada maksud yang sebenar adalah 'mengulang'. Erti kata lain, mengucapkan 'sama-sama' bermaksud kita berterima kasih juga.

    Untuk penyelesaian, orang-orang yang 'selalu main dengan bahasa' akan ucap 'terima kasih kembali'. ^_^

    Terima kasih itu kalau kita dalami betul-betul bermaksud orang yang mengucap perkataan tu telah mendapat/menerima 'kasih' yang kita beri yang sampai pada dia (hati). Sebab itu dia kata terima dan kasih. Begitulah.

    Dan sebab itu kita berkata juga 'terima kasih' tetapi di hujung kita tambah 'kembali'. Maknanya, kita menerima 'kasih' juga.

    p/s: 'Kasih' itu jangan sangka cintan-cintan sahaja ya. Hehehe. ^_^

    ReplyDelete
  11. Ia macam nombor dua tu: the total reflection. :)

    ReplyDelete
  12. brother..

    1)tahniah dah ada 1000 follower:)

    2)saya pilih no.2 nampak lagi kool..

    3)kompleks jugak pemikiran kau kan:)

    keh keh keh

    ReplyDelete
  13. kalau PL buat entri, nanti kena cop plagiat pulak. kensel ah.hahaha

    ReplyDelete
  14. @Angah
    Haha, kadang2, dgn orang tua pun aku tak jawab sama-sama...
    Still tak leh terima word sama-sama tu..hehehe

    @Taufik
    Baiklah!
    Nanti aku jawab dgn 'afwan'
    hrap2 org yg dengar tu faham..hehehe

    @-sheyr-
    sama ada mungkin dh terbiasa, atau aku mmg tak dapat terima word sama-sama tu..heheh

    @n a d.
    Hahaha, mmg setengah org mmg tak dpat terima kalo dia ckap terima kasih tp kita jawab dgn mende lain dr sama2...
    kalo ko nak cuba, at ur own risk laa yek..jgn salahkan aku tau..hehehe

    @roninmalaya
    perghh!
    boleh layan jugak jawapan ko ni...
    part "kasihmu ku terima" tu yg paling terkesan...
    nanti aku try kt cashier 7e..hehehe

    @Haris Khairuddin
    Gah gah gah...
    last2 aku buat kat org, kena penampaq sedas kat pipi..naya...hehehe

    @Aujinz
    Pernah buat, tp aku cuba taknak amalkan...
    bengkek je muka org yg kene tu aku tgk..hahaha

    @plain83
    Oh, kalo non=verbal aku pon slalu angguk2 ala2 jepun...
    tp bila slalu buat, org perasan, org kata aku bajet jepun plak, tp muka bangla..hehehe

    @Watercolour
    Hahaha, kalo senang date, aku rembat je..hehehe

    @Wijdan Hawani
    Kan? Sama-sama macam tak berapa nak tepat sebagai balasan kpd terima kasih...
    maybe sbb tu aku tak dpat nak sebut, kot?

    @Jamal Ali
    Betul2..
    Bahaya kalo main2 dgn bahsa nanti...
    terlekat plak dgn orang kalo kita ucap 'kasihmu diterima'..hahha

    @nazha anua
    1) terima kasih ;))
    2) Kan? no. 2 tu mcam pergh! cool gila mamat ni..
    3) skali skala layan otak kompleks..hehehe

    @ParaLoya
    hahaha, buat je..takde sape cop plagiat dlm dunia siber ni..hehehe

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License