Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 24, 2013

Jawapan tEka-tEki #17 Tiga Klu untuk Baris Ketiga



Tahu tak apa yang seronok?
Bila kita dapat jawab tEka-tEki dengan betul.

Soalan:



Rata-rata tak dapat tangkap apa yang cuba disampaikan dalam panel komik di atas.
Ini disebabkan aku guna font 'Evil Genius',
di mana semua hurufnya adalah uppercase.

Namun,
semuanya jadi mudah bila aku buat ringkasan soalan begini:

  • zoog
  • zolo
  • ?
  • zoR

Dan klu tambahan yang diberi ialah:
"Kalau ada baris kelima, baris itu akan tertulis zoB."

Aku boleh terus bagi jawapan
dan kita boleh terus tutup blog ini dan teruskan dengan hidup masing-masing.
Tapi, WTF? (where's the fun?)



Pernah jumpa seseorang yang mempunyai tulisan buruk?
Mesti pernah, kan?
Tapi, pernah jumpa orang yang tulisannya normal,
tapi nombor dia yang buruk?
Nombor yang ditulisnya terlalu buruk sampai tak ada rupa nombor dan disalahanggap sebagai huruf?

Hmm...Mari teruskan...

Apa yang penting dalam satu-satu teka-teki menghuraikan kod adalah pattern.

pattern

n
1. an arrangement of repeated or corresponding parts, decorative motifs, etc: although the notes seemed random, a careful listener could detect a pattern



Dua pattern yang nyata dalam soalan tEka-tEki di atas ialah:
  1. Semua klu mula dengan zo
  2. Semua klu dengan empat huruf adalah berhuruf kecil sepenuhnya, manakala klu dengan tiga huruf diakhiri dengan huruf besar.

Dari pattern berkenaan, kita dapat simpulkan bahawa
baris ketiga lebih kurang begini:

zo(dua huruf kecil) atau zo(satu huruf besar)


Otak manusia sangat hebat.
Fenomena Baader-Meinhof (frequency illusion) adalah satu fenomena bila kita mula mempelajari sesuatu perkataan, bentuk, atau objek, kita akan sentiasa boleh nampak benda yang kita pelajari itu di mana-mana.
Fenomena ini juga berlaku kepada huruf.
(Jika korang ada belajar huruf bahasa asing seperti bahasa jepun atau bahasa cina, kalian akan faham konsep fenomena Baader Meinhof)

Pada saat kita mula pelajari ABC,
otak kita akan mula menangkap huruf-huruf yang kita pelajari di mana-mana.
Sampaikan satu tahap, nombor juga kita boleh nampak sebagai huruf.
Bagaimana sesetengah orang boleh salah nampak nombor 5 (lima) sebagai huruf S dan Sifar sebagai huruf O.

Lebih dari itu,
otak dan akal manusia yang sentiasa berkembang ini juga telah mewujudkan satu jenis tulisan yang terkenal khususnya di alam atas talian dan internet, yang dikenali sebagai Leet,
di mana huruf diganti dengan nombor dan simbol dan vice versa.
Sebagai contoh: n00b (noob/newbie), g33kz (geeks)
Leet ini terkenal di kalangan gamers dan hackers.

Persepsi otak, akal dan minda dalam mentafsir huruf kepada kefahaman membuatkan kadang-kadang salah tafsir sesuatu perkataan.

Bagaimana kadang-kadang kita baca no plat BAB 1234 sebagai 'BABI234' dan nombor 5318008 bila ditaip pada kalkulator dan diterbalik memberi senyuman dan kefahaman lain telah membuktikan bahawa otak manusia mampu mentafsir lebih dari sekadar apa yang disampaikan.



Dengan kata lain,
zoog, zolo, zoR dan zoB
juga boleh disalah-tafsir oleh pembaca.
Kegagalan menyampaikan mungkin disebabkan
masalah pemberi maklumat (tulisan dan ejaan pada nota)
dan penyampai maklumat (si pembaca nota)

Jadi, jawapannya:

zoog adalah 2009
zolo adalah 2010
??? adalah 2011
zoR adalah 2012 (1 dan 2 bergabung menjadi R)
dan
zoB adalah 2013 (1 dan 3 bergabung menjadi B)

Maka,
baris ketiga ialah
zoll (sepatutnya ditulis 2011)







Berikut adalah senarai nama yang menjawab dengan betul:

Nesa Wazir
Harmonies
Kertas Kosong
~* chirpy_chummy *~
Aujinz
Farah Zakaria (via FB Page)

TERIMA KASIH KERANA MENCUBA!


postquam-scriptum:
Page untuk fenomena Baader-Meinhof telah dipadam dari wikipedia pada 24 Julai 2008 pada jam 2031 dan ditukar kepada istilah 'frequency illusion' kerana 'Baader-Meinhof' adalah nama kumpulan pengganas dari jerman yang terkenal pada sekitar tahun 1970 sehingga 1998. [sumber]

postquam-subscriptum:
Orang yang tulisannya normal tapi nombor dia sangat buruk sampai dianggap sebagai tulisan alien dan huruf bahasa asing adalah aku dan ini adalah kisah benar.
Sekian.




.




9 comments:

  1. ooooh... pasal tulisan huduh ke??

    tu betul ke kertas yang tuan rumah tinggalkan? or... mungkin kertas kau yang terjatuh kat pintu rumah?? hoho~

    ReplyDelete
  2. hahhahahhaa... kannn... termasuk nombor 5318008 tue juga memberi makna yang menarik.. kah kah kah..

    ReplyDelete
  3. Arghhhh tak sempat aku nak teka... apsal kasi jawapan tros??? aku rasa aku boleh teka jawapan yg btol mehhh...arrrrgh >:v

    ReplyDelete
  4. Damn.
    Took some time understanding 5318008 tu.
    Kikikiki.

    ReplyDelete
  5. bagusnya main teka teki macam ni..aktif sikit otak

    ReplyDelete
  6. Aku langsung tak dpt teka. I'm sad.

    ReplyDelete
  7. owhhh....no wonderlah husband sy suka baca plat no keta...sampai leh teka siapa pemiliknya...DYN 45 (keta dynas katanya)....thanks....full of info....

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: