Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Feb 27, 2019

Prinsip Teras Blog #cErolian



Salam.

Ringkas, tepat, dan padat.
Itu sasaran aku untuk entri kali ini.

Harap kalian baca, hadam, dan faham supaya aku tidak perlu ulang beribu kali lagi di kemudian hari.





Prinsip Teras adalah satu istilah yang diguna pakai seluruh umat manusia yang membawa maksud satu prinsip yang diwujudkan dan menjadi teras kepada pembentukan dan hala tuju sesuatu perkara yang ditunjanginya.

Ayat mudah;
Prinsip teras adalah suatu peraturan yang dipatuhi.

Dan,
prinsip teras untuk blog ini adalah

I DON'T TALK ABOUT TOPICS IN MY BLOG OUTSIDE MY BLOG.



AKU (cEro) TIDAK BERBINCANG TOPIK DARI DALAM BLOG DI LUAR BLOG.




Prinsip ini mudah.
Kebanyakan pembaca veteran (yang sudah lama baca blog ini) tahu tentang prinsip ini.
Aku sudahpun sentuh mengenainya beberapa kali,
tapi kali ini aku berkeras mahu adakan satu entri khusus mengenainya
dengan harapan para pembaca bukan veteran dapat memahaminya
(dan juga sebagai rujukan jika aku mahu sentuh semula isu ini di hari kemudian)

Aku (cEro) tidak akan berbincang mengenai apa-apa pun topik yang aku sentuh di dalam blog ini di luar blog.

Terma 'luar blog' bermaksud segala jenis medium yang wujud selain daripada blog ini.
Ia termasuklah seluruh kewujudan media sosial (Twitter, Facebook, Instagram, dan seluruh media sosial lain sama ada yang belum wujud, yang masih wujud, dan juga yang akan wujud di kemudian hari), medium bukan digital (surat, catatan, malah nota di kaki burung merpati), dan juga medium verbal (pertuturan bersemuka, pertuturan tidak bersemuka, perbualan telefon, dan segala jenis medium berasaskan mulut dan suara).

Pendek kata, (sebab aku tahu kalian tak baca perenggan di atas)
selain daripada di dalam blog ini, tiada medium lain yang wujud yang boleh dibawa bincang mengenai topik dari dalam blog ini.

Ia poin berulang,
tapi aku ulang sekali lagi supaya kalian boleh betul-betul faham.

Tempat untuk membincangkan topik yang aku kupas di dalam blog ini HANYALAH di dalam blog ini, bukan di tempat lain.



Dengan itu,
aku minta maaf sangat-sangat apabila ada di antara kalian yang cuba capai aku melalui medium lain untuk berbincang tentang topik dari dalam blog ini. Ada yang hantar mesej di Facebook, ada yang PM di Twitter, ada yang DM di Instagram, ada juga yang sangat gigih sampaikan karang satu emel panjang berjela hanya untuk sentuh isu dari dalam blog ini.

Untuk semua itu, aku minta maaf kerana aku tidak akan layan.

Kalian boleh kata aku sombong. Tapi aku harap, bila kalian baca entri ini, kalian faham bahawa sombong aku itu sombong bertempat. Aku ada kod yang perlu aku patuhi.



"Jadi macam mana kami mahu bincang dengan kau cEro tentang topik yang kau sentuh di dalam blog ini?"

Kalau kalian skrol ke bawah, di bahagian bawah setiap entri akan ada ruangan komen. Di situlah, dan hanya di situlah satu-satunya tempat di mana kita boleh sama-sama berbincang tentang apa sahaja yang aku sentuh di dalam blog ini.



"Tapi kami tiada/ tidak mahu log in guna akaun Google untuk komen."

Di ruangan komen itu, kalian ada pilihan untuk tinggalkan komen menggunakan ID apa.

Di bahagian 'comment as', ada pilihan untuk pilih profil apa untuk digunakan bagi meninggalkan komen. Walaupun aku syorkan guna profil yang menggunakan akaun Google, tetapi kalian masih boleh tinggalkan komen menggunakan dua lagi profil.
Profil [Name/URL] membenarkan kalian untuk tinggalkan nama samaran dan URL.
Profil [Anonymous] pula membenarkan kalian untuk tinggalkan komen sebagai Anonymous, tidak perlu berikan nama.

Jalan sudah ada, hanya perlu rajin atau tidak sahaja.



"Tapi kau baca ke komen-komen tu?"

Aku boleh beri jaminan, aku akan baca SEMUA komen yang ditinggalkan. Aku juga akan reply SEMUA komen yang ada, cuma bukan pada kadar yang segera, kecuali ada komen yang memerlukan aku untuk beri respon dengan segera.



"Tapi komen aku bersifat peribadi dan aku tidak mahu orang lain (selain kau) tahu."

Kalian masih boleh beri apa-apa komen berbentuk peribadi melalui medium lain (media sosial, emel, surat, isyarat asap) dan aku akan bacanya, tetapi seperti mana yang aku tekankan, aku TIDAK AKAN membincangkannya, dan itu termasuklah dengan aku tidak akan membalasnya.



"Tapi kenapa? Bukankah fungsi media sosial adalah untuk berinteraksi sesama manusia?"

Seluruh media sosial di bawah nama 'cerolian' hanyalah sekunder, secondary, hanyalah extension kepada blog ini. Dengan kata lain, blog ini adalah yang pertama, perdana, primary, dan media lain semuanya hanyalah cabangan. Media sosial 'cerolian' masih akan berinteraksi sesama manusia yang ada TETAPI tidak akan menyentuh apa-apa topik dari blog ini yang mahu dibincangkan. Jika masih mahu membincangkannya, bincanglah di blog.



"Tapi..."

Tak susah, kan?
Aku bukannya suruh kalian buat sesuatu. Aku suruh kalian JANGAN buat sesuatu. Aku cuma suruh kalian JANGAN cuba nak bincangkan mengenai topik dari dalam blog ini di luar blog bersama-sama dengan aku. Kalau kalian nak bincangkannya bersama-sama dengan orang lain, dipersilakan. Tapi bukan aku. Aku tidak akan layan mana-mana orang yang cuba nak berbincang tentang topik dari dalam blog ini dengan aku.

Aku minta tolong sangat. Jangan DM aku di media sosial untuk sembang tentang blog. Aku baca, tapi aku takkan respon walaupun kekadang kalian seperti nak provoke aku. Tolong hormati prinsip aku ini. Kalian nak sembang tentang blog aku, dengan aku, di media sosial aku, tapi tak tahu nak hormat aku. Aku tidak suruh pun kalian panggil aku dengan nama besar Tuan Saudara Encik Datuk Tan Sri segala bagai untuk tunjuk hormat pada aku. Cukup sekadar fahami apa yang aku pinta.

Aku ini cermin pada kalian semua. Kalian baik dengan aku, aku baik dengan kalian. Kalian berkasar dengan aku, aku kasar dengan kalian. Kalian pandang rendah aku, aku balas pandangan yang sama. Kalian buat tahi dengan aku, maka akupun jadilah tahi untuk kalian. Mudah, kan?



Aku amat harap ini kali terakhir aku tekankan hal ini.
Biarlah aku berblog selama mana aku mampu teruskan. Aku harap kalian sentiasa bersama aku dalam blog ini, tapi tiada paksaan.

Nak jadi kawan, aku buka dengan tangan yang terbuka. Tapi tanya diri sendiri dulu sebelum nak berkawan dengan aku; kalian nak kawan dengan cEro ke, atau nak kawan dengan orang di belakang cEro?

Kalau nak berkawan dengan cEro, blog ini, media sosial yang ada semuanya adalah jalannya.
Tapi kalau nak berkawan dengan orang di belakang cEro, maafkan aku. Sini bukan mediumnya.


Sekian.



Ikuti cEro di media sosial:

  




.

1 comment:

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License