Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jan 14, 2019

HARI KOMUNITI: Episod Buaya Biru Buaya Hijau.



Salam.

Selamat datang ke entri Hari Komuniti Pokémon GO pertama bagi tahun 2019.

Ringkasan episod terdahulu:
Dalam perjalanan ingin menjadi yang terbaik berbanding yang lain, aku (cEro) sudah melalui 12 kali Hari Komuniti. 'Hari Komuniti', atau nama sebenarnya Pokémon GO Community Day adalah acara bulanan bagi pemain Pokémon GO yang mula diperkenalkan pada awal tahun 2018 di mana setiap edisi Hari Komuniti akan menampilkan Pokémon istimewa bersama-sama dengan pelbagai lagi bonus dan ganjaran untuk pemain.

Untuk ketahui lebih lanjut mengenai siri Hari Komuniti untuk tahun lepas tahun 2018,
sila klik link ini: Hari Komuniti

Dan sebagai pengingatan, ini adalah entri berkaitan Pokémon GO. Maka, di dalam entri ini akan terdapat banyak istilah dan frasa berkaitan permainan aplikasi Pokémon GO yang mungkin akan memberikan cabaran kepada para pembaca bukan pemain untuk memahami.


Untuk pembukaan tahun 2019, bulan Januari, Pokémon istimewa yang ditampilkan ialah TOTODILE.


Sumber: Niantic, Inc. (Twitter: @PokemonGOApp)



TOTODILE.

Totodile adalah salah satu daripada tiga Pokémon pemula untuk generasi kedua, iaitu dari Wilayah Johto bersama-sama dengan Chikorita dan Cyndaquil. Totodile merupakan Pokémon pemula daripada jenis air. Bentuk badan Totodile kelihatan seperti buaya yang mempunyai badan berwarna biru dengan pacak tajam di belakang yang berwarna merah.

Pokédex untuk Pokémon GO menerangkan Totodile sebagai:

'Big Jaw Pokémon:
Despite the smallness of its body, Totodile's jaws are very powerful. While the Pokémon may think it is just playfully nipping, its bite has enough power to cause serious injury.
'

Totodile boleh berevolusi kepada Croconaw dengan menggunakan 25 candy dan seterusnya Croconaw boleh berevolusi kepada bentuk seterusnya Feraligatr menggunakan 100 candy.

Totodile (dan evolusinya) walaupun merupakan Pokémon pemula tetapi bukanlah antara Pokémon meta yang relevan di dalam Pokémon GO. Feraligatr, walaupun merupakan Pokémon jenis air tulen (jenis tunggal) masih lagi lemah berbanding Blastoise.



PENGUMUMAN RASMI.

Pengumuman rasmi pertama Totodile sebagai watak utama Hari Komuniti untuk bulan Januari keluar pada 19 Disember 2018 lalu, namun maklumat lanjut mengenai Hari Komuniti itu telah diumumkan Niantic, Inc selaku pembangun aplikasi permainan Pokémon GO pada tarikh 9 Januari 2019 di dalam bahagian berita di dalam permainan dan di seluruh platform media sosial yang ada.





Ringkasnya, untuk Hari Komuniti bulan Januari:

- Totodile sebagai watak utama.
- Tarikh Hari Komuniti untuk bahagian Asia-Pasifik adalah pada 13 Januari 2019 (Ahad).
- Waktu: 12:00 pm hingga 3:00 pm JST (11:00 pg hingga 2:00 pm waktu Malaysia)
- Bonus 4x keberkesanan pengeram telur (egg incubator) sepanjang tempoh Hari Komuniti.
- Croconaw yang dievolusikan kepada Feraligatr akan dapat gerakan serangan istimewa, Hydro Cannon.

Hydro Cannon adalah serangan jenis air yang kuat. Feraligatr dengan serangan Hydro Cannon menjadikan Pokémon tersebut akan menjadi lebih kuat daripada Feraligatr biasa sebelum ini.

Dan sudah tentu, walaupun tidak diumumkan, perkara yang ditunggu-tunggu pemain Pokémon GO setiap kali menjelang Hari Komuniti adalah kemunculan Pokémon dalam varian shiny-nya. Dan itulah yang aku tunggu hampir setiap kali Hari Komuniti.



PERSEDIAAN AWAL.

Tiada persediaan awal.

Sebenarnya banyak perkara berlaku sejak awal tahun. Aku baru sahaja sembuh sakit gigi maka aku langsung tiada mood untuk bergerak jauh. Malah sekarang 'si kuda putih' aku seperti sedang meragam, menjadikan pergerakan aku beroda dua sedikit terbatas. Malah, cuaca yang tidak menentu sedikit sebanyak mengganggu perancangan. Juga, ketiadaan powerbank seperti Hari-Hari Komuniti sebelum ini membuatkan telefon aku hanya optimum untuk tempoh tiga jam Hari Komuniti sahaja.

Namun, memandangkan Hari Komuniti adalah satu-satunya hari yang ada 'jaminan' untuk peroleh varian shiny, memandangkan aku bukannya jenis yang bertuah untuk berjumpa shiny pada hari-hari biasa, maka aku gagahkan juga diri menyertainya.



MISI.

Disebabkan tiada persediaan awal yang khusus, maka misi yang aku tetapkan tidaklah banyak seperti sebelum ini.
Antara misi yang sudah aku tetapkan termasuklah:

1. Tangkap sebanyak mungkin Totodile.
2. Tangkap paling kurang 3 shiny Totodile.
3. Dapatkan satu Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon, dan satu shiny Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon.
4. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.


Misi di atas adalah olahan sama daripada misi untuk Hari Komuniti Beldum sebelum ini. Tapi hakikatnya aku hanya menyertai Hari Komuniti kerana peluang untuk dapatkan varian shiny lebih tinggi berbanding hari-hari biasa yang lain.

Aku, pada hari kejadian, dengan menaiki pengangkutan awam menuju ke destinasi yang dilabel sebagai 'titik muncul Pokémon paling aktif di seluruh Malaysia' iaitu Taman KLCC, Kuala Lumpur.


Taman KLCC, Kuala Lumpur.



HARI KEJADIAN, HARI KOMUNITI.

Berkat kegigihan, aku sampai ke Taman KLCC pada jam 10:47 pagi. Berjalan dari MRT Bukit Bintang ke Taman KLCC bukanlah dekat, lebih memeritkan kasut yang aku pakai adalah kasut baru. Kasut baru yang masih keras dan tidak 'mesra' membuatkan kaki aku sangat tidak selesa dan perjalanan kaki yang sepatutnya 'normal' menjadi derita.

Aku tunggu sambil duduk di tepi KL Convention Center sehingga jam 11. Pada waktu itu barulah aku buka data dan buka aplikasi Pokémon GO.


Screenshot di dalam permainan pada pukul 11 menunjukkan Taman KLCC sudah dipenuhi dengan 'lure' yang dipasang pemain lain.



Pengembaraan memburu si buaya biru (dan hijau) pun BERMULA.


Beza antara Totodile biasa dengan varian shiny.
Yang biasa berwarna biru, yang shiny berwarna hijau.
Perhatian perbezaan warna badannya.


Totodile shiny pertama aku tangkap pada jam 11:07 pagi, merupakan hanya Totodile kedua yang aku tekan pada hari itu. Talk about lucky!


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 11:07 CP 267, jam 11:57 CP 742, jam 12:06 CP 522


Mengikut turutan tangkap dari kiri:
Jam 12:21 CP 443, jam 12:27 CP 428, jam 12:31 CP 254


Jam 12:41 CP 230


Aku berjaya tangkap 7 shiny Totodile sepanjang tempoh 3 jam Hari Komuniti.

Aku evolusikan Totodile shiny dengan CP 742 kepada Feraligatr shiny (dengan serangan Hydro Cannon) dan kemudian evolusikan Totodile shiny dengan CP 522 kepada Croconaw shiny.

Aku juga sempat evolusikan satu Croconaw biasa dari dalam simpanan kepada Feraligatr (biasa) dengan serangan Hydro Cannon.

Dan rasanya, disebabkan aku tidak bersedia secara mental dan fizikal untuk Hari Komuniti ini, maka gaya permainan aku kali ini lebih santai dan tidak mendesak.

Aku juga tidak ambil kisah sangat tentang bonus 4x keberkesanan mesin pengeram telur yang menjadikan jarak telur dipendekkan kepada hanya 1/4 daripada biasa. Namun, aku berjaya peroleh Riolu pertama aku selepas menetas dari telur 7km.


Maka,
pada jam 2 petang, Hari Komuniti Totodile, TAMAT.




ULASAN

Adakah misi aku untuk Hari Komuniti kali ini selesai?

1. Tangkap sebanyak mungkin Totodile.

Menurut data, sebelum Hari Komuniti, aku pernah tangkap 166 Totodile. Selepas Hari Komuniti pula, data menunjukkan aku sudah tangkap Totodile sejumlah 253. Ini bermakna, sepanjang Hari Komuniti, aku berjaya tangkap [253-166=] 87 Totodile.
Untuk permainan gaya santai, angka ini sebenarnya agak baik.


2. Tangkap paling kurang 3 shiny Totodile.

Daripada 87 Totodile yang aku tangkap sepanjang tempoh Hari Komuniti ini, 7 daripadanya adalah shiny.


3. Dapatkan satu Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon, dan satu shiny Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon.

Aku berjaya evolusikan satu Croconaw kepada Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon, dan juga satu shiny Feraligatr dengan serangan air Hydro Cannon.


One happy shiny Totodile family at home!



4. Selesaikan semua misi di atas sebelum bateri jatuh 50%.

Menurut data, pada Totodile shiny ketiga aku, bateri menunjukkan berada pada tahap 72%.


Kesimpulannya,
Hari Komuniti ini boleh dikira berjaya walaupun dimainkan secara santai. Highlight utama hari ini adalah shiny Totodile (dan seluruh evolusinya).

Aku juga langsung tidak menggunakan Star Piece atau Lucky Egg.

Sepanjang tempoh Hari Komuniti ini juga, aku berjaya tingkatkan XP aku daripada 3,087,527 XP (level 39) kepada 3,140,314 XP pada level yang sama. Peningkatan 52,787 XP sebenarnya agak banyak jika difikirkan aku hanya bermain santai. Level 39 memerlukan aku capai 5,000,000 sebelum boleh naik ke level terakhir, level 40.

Sedikit sahaja lagi perjalanan.





HARI KOMUNITI SETERUSNYA.

Terlalu awal untuk pengumuman rasmi Hari Komuniti bulan Februari nanti.

Tekaan aku, Pokémon yang akan dipilih sebagai watak utama untuk Hari Komuniti itu mestilah mempunyai 2 evolusi, masih tidak dilepaskan varian shiny-nya, dan berbaloi untuk para pemain menangkapnya.

Tekaan aku, Swinub!

Hari Komuniti bulan Februari masih lagi berada di dalam musim sejuk. Swinub adalah Pokémon yang mempunyai dual-jenis iaitu Jenis Ais dan Jenis Tanah. Jenis Ais sesuai untuk tema musim sejuk. Malah, evolusi terakhir Swinub (selepas Piloswine) adalah Mamoswine, Pokémon daripada generasi keempat yang belum lagi diperkenalkan di dalam permainan. Menjadikan Hari Komuniti sebagai tempat memperkenalkan Pokémon baru mungkin dapat menarik minat para pemain untuk keluar dan menyertai.

Apa-apapun, yang pasti, jawapan hanya akan diketahui pada hujung bulan Januari nanti..



Sekian sahaja episod Hari Komuniti kali ini.
Bertemu lagi di episod bulan Februari yang bakal menyusul kemudian.

Buh-bye!
*berlalu pergi sambil menunggang belakang Mamoswine*





.

3 comments:

  1. Replies
    1. >Anonymous

      I don't know for what but...thanks??

      Delete
  2. Tak ramai yang masih main Pokemon Go ni. Semoga berjaya catch em all

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License