Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 5, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Kelongsong Serangga Berpuaka.



Salam.

Wow! It's November already.
Sedar tak sedar ada kurang dua bulan sahaja untuk tahun 2018.

Moving on!

Bulan baru bermakna episod baru di dalam siri Penyelidikan Lapangan. Untuk November, watak utama penyelidikan adalah satu misteri kerana trio lagenda binatang sudahpun selesai diberikan pada setiap bulan sejak tiga bulan yang lepas.


Sumber: Niantic, Inc. (Instagram: @PokemonGOApp)



Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Jika kalian baru sahaja tahu tentang siri ini, kalian agak lewat.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.
3 - Episod Burung Ais Lagenda.
4 - Episod Raksasa Tidur.
5 - Episod Kucing Besar Elektrik Lagenda.
6 - Episod Singa Api Lagenda.
7 - Episod Serigala Air Lagenda.

Dan seperti biasa, pemberitahuan:
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

FIELD RESEARCH (Penyelidikan Lapangan) adalah salah satu feature di dalam Pokémon GO seperti pengembaraan di mana apabila pemain pergi ke satu lokasi dan memusing cakera gambar di PokéStop, pemain akan diberikan tugasan untuk diselesaikan. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri, dan apabila tugasan pertama untuk hari itu dapat diselesaikan, pemain akan diberi cop tarikh. Cop tarikh hanya diberi satu setiap hari dan apabila berjaya mengumpul 7 cop tarikh, maka ada ganjaran yang lebih besar akan diberi.

Sejak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan bermula bulan April, tiga bulan pertama akan memberikan trio Pokémon lagenda burung; Moltres, Zapdos, dan Articuno. Pada bulan lepas bulan Julai, ganjarannya adalah Pokémon Snorlax dengan serangan legasi 'Body Slam'. Bulan Ogos pula menyaksikan permulaan kepada trio 'legendary beast' sebagai ganjaran, dimulakan dengan 'legendary beast' Raikou, Entei pada bulan September, dan Suicune menutup tirai trio pada bulan Oktober.

Pada 26 Oktober lalu, satu pengumuman muncul di slot 'News' (Berita) di dalam Pokémon GO. Pokémon yang akan menjadi ganjaran kepada Penyelidikan Lapangan pada bulan November ini ialah sejenis Pokémon yang buat pertama kalinya akan dilepaskan di dalam permainan Pokémon GO ini, iaitu Shendinja.






Shedinja menjadi pilihan sesuai kerana Pokémon ini adalah Pokémon daripada jenis Serangga dan jenis Hantu. Pokémon GO baru sahaja selesai melangsungkan acara seminggu sempena Halloween (31 Oktober) dengan melepaskan Pokémon jenis Hantu secara banyak di keliaran. Juga, bulan November dipilih sebagai bulan yang meraikan jenis Serangga, menjadikan pemilihan Shedinja sangat tepat dengan kedua-dua tema ini.

Shedinja adalah Pokémon daripada Hoenn (Generasi ketiga) dan menghuni indeks nombor #292 di dalam Pokédex Pokémon GO. Shedinja adalah evolusi kepada satu Pokémon lain, Nincada (bernombor indeks #290) dan proses evolusinya dianggap istimewa.

Di dalam permainan utama Pokémon (bukan Pokémon GO), Nincada yang berevolusi di level ke-20 akan berubah menjadi Ninjask, dan jika di dalam bahagian simpanan Pokémon (yang berenam itu) ada satu lagi ruang kosong, maka Shedinja akan diberikan. Proses evolusi ini dianggap istimewa, namun di dalam Pokémon GO adalah amat susah untuk diolah membuatkan Shedinja diberikan sebagai ganjaran mingguan untuk Field Research.

Ini merupakan kali pertama Shedinja diperkenalkan di dalam Pokémon GO, maka para pemain akan berebut untuk mendapatkannya supaya Pokémon tersebut dapat didaftar (registered) di dalam Pokédex.

Tanpa berlengah masa, pengembaraan aku untuk menangkap Shedinja pun BERMULA!


------------------------- ------------


Shedinja hanya boleh didapati sebagai ganjaran untuk Research Breakthrough bermula 1 November 2018 jam 1 petang PDT, dan jika ditukar ke waktu Malaysia, bermula 2 November 2018 jam 4 pagi.

Berkat kegigihan, aku masih lagi tidak langsung pernah tertinggal satu pun cop tarikh untuk Field Research setiap hari bermula daripada feature Field Research mula diperkenalkan. Untuk kali ini aku perlu berhati-hati kerana 2 November jatuh pada hari Jumaat, hari aku untuk terima ganjaran Field Research.

Untuk dapatkan Shedinja (bukan Suicune), aku kena pastikan aku buka ganjaran itu selepas dari jam 4 pagi 2 November. Jika aku buka awal daripada itu, aku akan dapat Suicune dan perlu tunggu tujuh hari lagi untuk dapatkan Shedinja.











Selepas seminggu selesaikan tugasan dengan penuh kegigihan, pada tarikh 2 November, pagi selepas daripada jam 4, aku berpeluang bertemu semula dengan si Professor yang obses dengan Pokémon ini.





Dan seterusnya memberikan aku kotak terkandung ganjaran daripada hasil kumpul cop setem bertarikh setiap hari.





Selepas kotak itu ditekan, beberapa ganjaran lain juga muncul seperti:
- +2000 Stardust
- +3000 XP
- +5 Pinap Berries,

dan seterusnya aku berpeluang untuk menangkap hasil ganjaran untuk bulan ini.







Muncullah Shedinja pada level 15 dengan CP 155. Diberikan Pokémon itu dengan Pinap Berry untuk menggandakan candy Shedinja dua kali ganda (2x3 = 6) kerana Shedinja sebagai ganjaran ini TIDAK AKAN MELARIKAN DIRI. Selepas hanya satu kali balingan, Shedinja berjaya ditangkap!





Dan Shedinja pun menyertai beratus Pokémon lain dengan didaftarkan di dalam Pokédex aku buat pertama kalinya.

Di dalam Pokédex, Shedinja diterangkan sebagai:
'Shed Pokémon
Shedinja's hard bodu doesn't move - not even a twitch. In fact, its body appears to be merely a hollow shell. It is believed that this Pokémon will steal the spirit of anyone peering into its hollow body from its back.
'

Shedinja pertama sebagai ganjaran Field Research Breakthrough yang aku tangkap ini selepas dikira berada di pada 84% untuk IV (individual value). 100% IV Shedinja pada level 15 mempunyai CP 180, bermakna semakin hampir CP Shedinja yang ditangkap dengan angka itu, maka IV-nya semakin bagus.

Setelah dikira, kalau aku mampu kekalkan setiap hari satu cop tarikh, aku mampu dapat maksimum 5 Shedinja (termasuk yang pertama ini) sepanjang bulan November. Aku buka ganjaran untuk Field Research setiap hari Jumaat dengan tarikh Jumaat terakhir bulan ini ialah pada 30 November.



Ulasan.

Shedinja di dalam permainan Pokémon yang utama adalah Pokémon yang istimewa, namun disebabkan Pokémon GO adalah versi ringkas untuk permainan itu (sebab dijadikan aplikasi telefon bimbit), maka keistimewaannya sedikit rumit untuk diolah. Namun, tindakan Niantic menjadikan Shedinja sebagai Pokémon istimewa yang hanya boleh didapati melalui Field Research juga menjadikan Shedinja ini sedikit istimewa berbanding Pokémon lain.

Tapi Shedinja pada level 15 memerlukan banyak candy jika mahu ditingkatkan. Malah, Shedinja bukanlah sejenis Pokémon yang relevan dan boleh digunakan di dalam pertarungan mahupun dijadikan Pokémon pertahanan di dalam PokéGym.

Bersama-sama Shedinja sebagai ganjaran Field Research dan bulan November yang bertemakan Pokémon jenis Serangga, Nincada (dan evolusinya, Ninjask) juga mula dilepaskan. Nincada boleh diperoleh melalui tugasan Field Research 'Catch 5 Bug-Type Pokémon' dan evolusinya Ninjask pula memerlukan 50 Nincada candy..

Secara peribadi, aku sukakan Shedinja dijadikan Pokémon ganjaran untuk Field Research. Tidaklah kita selalu sangat disogokkan dengan Pokémon lagenda sahaja sehingga terlalu banyak dan dirasakan kurang bernilai.

Untuk bulan depan bulan Disember, kalau perlu diteka, kemungkinan ganjaran untuk Field Research akan kembali menjadi Pokémon lagenda. Jika ikutkan 'trend', trio burung dari generasi pertama sudah, trio binatang dari generasi kedua pun sudah, maka mungkin tiba masa untuk trio titan dari generasi ketiga pula akan mengambil alih (Regice, Registeel, dan Regirock)

Aku teka trio titan itu akan dimulakan dengan Regice kerana bertepatan dengan tema ais dan salji untuk musim salju bulan Disember.

Apa-apapun, itu cuma tekaan. Sama ada betul Regice akan menjadi ganjaran Field Research, semuanya hanya akan terjawab pada hujung bulan ini.

Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.

No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License