Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 8, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Serigala Air Lagenda.



Salam.

Wow! It's October already.
Rasa macam baru semalam sambut tahun baru 2018.

Moving forward!

Bulan baru bermakna episod baru di dalam siri Penyelidikan Lapangan. Untuk Oktober, watak utama penyelidikan ialah Pokémon terakhir daripada tiga Pokémon daripada kelompok 'legendary beast', Pokémon Lagenda Binatang Air, Suicune.


Sumber: Niantic, Inc. (Instagram: @PokemonGOApp)



Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Jika kalian baru sahaja tahu tentang siri ini, kalian agak lewat.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.
3 - Episod Burung Ais Lagenda.
4 - Episod Raksasa Tidur.
5 - Episod Kucing Besar Elektrik Lagenda.
6 - Episod Singa Api Lagenda.

Dan seperti biasa, pemberitahuan:
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

FIELD RESEARCH (Penyelidikan Lapangan) adalah salah satu feature di dalam Pokémon GO seperti pengembaraan di mana apabila pemain pergi ke satu lokasi dan memusing cakera gambar di PokéStop, pemain akan diberikan tugasan untuk diselesaikan. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri, dan apabila tugasan pertama untuk hari itu dapat diselesaikan, pemain akan diberi cop tarikh. Cop tarikh hanya diberi satu setiap hari dan apabila berjaya mengumpul 7 cop tarikh, maka ada ganjaran yang lebih besar akan diberi.

Sejak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan bermula bulan April, tiga bulan pertama akan memberikan trio Pokémon lagenda burung; Moltres, Zapdos, dan Articuno. Pada bulan lepas bulan Julai, ganjarannya adalah Pokémon Snorlax dengan serangan legasi 'Body Slam'. Bulan Ogos pula menyaksikan permulaan kepada trio 'legendary beast' sebagai ganjaran, dimulakan dengan 'legendary beast' Raikou dan seterusnya Entei pada bulan September.

Pada 21 September lalu, satu pengumuman muncul di slot 'News' (Berita) di dalam Pokémon GO. Pokémon yang akan menjadi ganjaran kepada Penyelidikan Lapangan pada bulan Oktober ini tidak lain tidak bukan Pokémon terakhir daripada trio Lagenda Binatang, Pokémon lagenda daripada jenis air, SUICUNE.






Suicune adalah Pokémon jenis elektrik lagenda di dalam kelompok 'legendary beast' bersama-sama Raikou dan Entei. Aku tidak pasti apa terjemahan tepat untuk 'beast'. Dalam entri yang lepas, aku ada sebutnya sebagai 'Pokémon Anjing Lagenda' tapi 'anjing' kurang tepat untuk terjemahkan 'beast' kerana 'beast' adalah panggilan untuk haiwan berkaki 4, termasuklah kucing, kuda, haiwan ternakan dan sebagainya yang berkaki empat, bukan semata-mata anjing. Lagipun, kalau dilihat, Suicune lebih menyerupai serigala berbanding anjing, kan?

Suicune pernah menjadi Pokémon untuk raid level 5 beberapa bulan yang lalu dan tak pernah kembali lagi. Para pemain Pokémon GO sedikit lega apabila Suicune diperkenalkan sebagai ganjaran untuk Field Research kerana kebanyakan pemain tidak banyak peluang untuk memiliki Suicune pada masa dahulu. Aku sendiri hanya miliki satu sahaja Suicune sebelum ini.

Tanpa berlengah masa, pengembaraan aku untuk menangkap Suicune pun BERMULA!


------------------------- ------------


Suicune hanya boleh didapati sebagai ganjaran untuk Research Breakthrough bermula 1 Oktober 2018 jam 1 petang PDT, dan jika ditukar ke waktu Malaysia, bermula 2 Oktober 2018 jam 4 pagi.

Berkat kegigihan, aku masih lagi tidak langsung pernah tertinggal satu pun cop tarikh untuk Field Research setiap hari bermula daripada feature Field Research mula diperkenalkan. Daripada pengiraan, aku akan mula mengumpul cop tarikh untuk Suicune bermula pada tarikh 29 September 2018.












Selepas seminggu selesaikan tugasan dengan penuh kegigihan, pada tarikh 5 Oktober, aku berpeluang bertemu semula dengan si Professor yang obses dengan Pokémon ini.





Dan seterusnya memberikan aku kotak terkandung ganjaran daripada hasil kumpul cop setem bertarikh setiap hari.





Selepas kotak itu ditekan, beberapa ganjaran lain juga muncul seperti:
- +20 Poké Ball
- +3000 XP
- +3 Rare Candies,

dan seterusnya aku berpeluang untuk menangkap hasil ganjaran untuk bulan ini.







Muncullah Suicune pada level 15 dengan CP 1175. Diberikan Suicune itu dengan Pinap Berry untuk menggandakan candy Suicune dua kali ganda (2x3 = 6) kerana Suicune sebagai ganjaran ini TIDAK AKAN MELARIKAN DIRI. Selepas hanya dua kali percubaan, Suicune berjaya ditangkap!

Suicune pertama sebagai ganjaran Field Research Breakthrough yang aku tangkap ini selepas dikira berada di pada 82% untuk IV (individual value) dengan nilai Stamina (HP) penuh 15. 100% IV Suicune pada level 15 mempunyai CP 1210, bermakna semakin hampir CP Suicune yang ditangkap dengan angka itu, maka IV-nya semakin bagus.

Setelah dikira, kalau aku mampu kekalkan setiap hari satu cop tarikh, aku mampu dapat 4 Suicune (termasuk yang pertama ini) sepanjang bulan Oktober. Aku buka ganjaran untuk Field Research setiap hari Jumaat dengan tarikh Jumaat terakhir bulan ini ialah pada 26 Oktober.



Ulasan.

Suicune adalah antara Pokémon lagenda jenis air yang, walaupun kuat, tetapi tidak begitu relavan di dalam permainan. Aku tidak mahu sentuh bab serangan, DPS atau sebagainya, cukuplah tahu bahawa Suicune adalah jenis air dan tidak banyak jenis Pokémon yang lemah dengan jenis ini.

Tapi Suicune pada level 15 memerlukan banyak candy jika mahu ditingkatkan. Penglibatan 'Rare Candy' amatlah diperlukan. Namun adalah baik untuk tunggu selepas selesai dapat kesemua Suicune yang mampu didapati daripada Field Research sebelum Power-Up supaya dapat memilih mana satu yang mempunyai IV paling tinggi di antaranya.

Malangnya, kesemua Pokémon lagenda tidak boleh digunakan sebagai 'pertahanan' di PokéGym. Maka, Pokémon lagenda seperti Suicune ini hanya berguna sebagai 'penyerang' jika mahu menjatuhkan sesebuah PokéGym mahupun menewaskan boss raid.

Kembalinya Suicune sekali lagi di dalam Pokémon GO, walaupun kini sebagai ganjaran kepada Field Research, memberi peluang kepada pemain baru dan juga pemain yang baru kembali untuk memilikinya selepas terlepas peluang semasa Suicune menjadi boss raid level 5 dahulu.

Secara peribadi, aku sukakan design Suicune yang seperti serigala tapi masih kelihatan sangat elegan. Kalau aku boleh dapat Suicune dengan IV yang lebih tinggi (90% ke atas) aku mungkin akan bela dia dan Power-Up Suicune tersebut kerana aku kurang Pokémon air yang hebat.

Untuk bulan depan bulan November, kalau perlu diteka, kemungkinan ganjaran untuk Field Research bukan lagi Pokémon lagenda seperti yang berlaku untuk kes Snorlax selepas trio lagenda burung. Aku berharap Pokémon yang akan menjadi ganjaran Field Research untuk bulan depan adalah Chansey, kerana seperti Snorlax, walaupun bukan bertarap lagenda tetapi Chansey (dan evolusinya Blissey) sangat relevan untuk dimiliki di dalam Pokémon GO ini.

Apa-apapun, itu cuma tekaan. Sama ada Chansey akan menjadi ganjaran Field Research, semuanya hanya akan terjawab pada hujung bulan ini.

Dan jika kalian baca entri ini dan perasan, aku sekali lagi mengambil templat yang sama dengan entri Penyelidikan Lapangan dua bulan lepas dan hanya ubah ikut kesesuaian Pokémon kali ini. Orang malas sentiasa mencari jalan paling mudah untuk bekerja.

Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.

No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License