Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Sep 12, 2018

Cinta dan Logik.



Salam.

Kita selalu dengar orang kata 'cinta itu buta'.
Walaupun ada ketika kata-kata itu masuk akal, tapi pada aku, cinta dan visual sangat berkait rapat. Jarang kita jatuh cinta dengan sesuatu yang kita tidak nampak. Ya, mungkin ada yang jatuh cinta dengan watak dalam novel, atau orang yang menulis surat, atau insan di sebalik persona internet. Walaupun dari segi lahiriahnya mereka ini tiada bentuk fizikal di hadapan kita, namun kita sudah ada imej mental untuk mereka, menjadikan kita jatuh cinta pada imej yang terbentuk di minda kita itu. Hal ini hakikatnya masih suapan visual.

Ahhh, aku merasakan kalian yang baca perenggan di atas mesti tengah garu kepala, tidak faham dengan apa yang cuba aku nak sampaikan. Tidak apa. Teruskan membaca kisah yang bakal aku ceritakan di bawah.




Petang.
Aku, seorang diri, bunuh masa dengan merayau di pusat membeli-belah. Itu kebiasaan kami yang bujang dan tidak berpasangan. Masa kami habis untuk diri sendiri. Ada kala sendirian di rumah. Ada kala sendirian di luar.

Kaki aku melangkah ke tangga bergerak. Eskalator. Tangga itu bergerak turun ke tingkat bawah. Selang 4 anak tangga di hadapan aku ialah sepasang kekasih lelaki dan perempuan. Aku perlu letakkan kata rujuk 'lelaki dan perempuan' kerana zaman sekarang wujud bersepah pasangan kekasih yang bukan lelaki dengan perempuan.

Si lelaki berada di sebelah kanan. Tangan kanannya memegang selusur tangan eskalator. Di sebelah kiri berdiri pasangannya. Si perempuan itu memegang aiskrim yang dibeli mereka daripada kedai berdekatan. Aiskrim yang diisi di dalam mangkuk kertas dan dimakan menggunakan sudu. Mangkuk aiskrim dipegang tangan kiri. Sudu pula dipegang di tangan kanan.

Ya. Permandangan biasa di pusat membeli-belah. Makan aiskrim sambil berjalan.

Selang 5 anak tangga eskalator di hadapan pasangan itu terdapatnya satu lagi pasangan lain, juga lelaki dan perempuan. Tapi pasangan ini lebih berusia, jauh lebih berusia berbanding pasangan di belakang mereka. Si makcik melihat ke arah si pakcik. Si pakcik tersenyum. Si makcik membalas senyuman. Si pakcik menghulurkan sebelah tangan, dan kemudian si makcik menyambut huluran itu. Tangan mereka bertaut.

Manis, bukan?

Paling tidak, itu yang difikirkan si perempuan daripada pasangan di hadapan aku tadi. Dia melihat seluruh kejadian, sedangkan pasangannya si lelaki itu jauh merewang melihat kedai-kedai di sekitar. Si perempuan tadi meletakkan sudunya di dalam mangkuk aiskrim dan seterusnya mencuit bahu si lelaki. Si lelaki memberikan perhatian yang dipinta si perempuan. Si perempuan menghulurkan tangan kanannya dengan harapan akan disambut si lelaki. Si lelaki faham dan terus menyambut huluran itu. Tangan mereka bertaut. Mereka berbalas senyuman.

Kejadian yang berlaku sama untuk kedua-dua pasangan di hadapan aku, cuma satu pasangan adalah pencetus kepada pasangan yang lain.

Aku mengeluh kecil, cukup hanya boleh didengari diri sendiri.

Betul jerit Agnes Monica dalam lagunya satu masa lalu;
"Cinta ini kadang-kadang tak ada logika."

Secara logiknya, kenapa perlu kau minta dipegang tangan jika kau sedang makan aiskrim yang memerlukan kedua-dua belah tangan? Jika tangan kiri pegang mangkuk aiskrim, tangan kanan pula perlu bertaut dengan pasangan, macam mana si perempuan itu mahu makan aiskrim? Adakah apabila mahu makan aiskrim, dia perlu lepaskan tangan dan suap guna sudu, dan lepas itu, pegang kembali tangan pasangannya tadi?

Uggghhhh!
Itu perbuatan yang tidak masuk akal.

Lebih tepat apa yang dilirikkan Malique di dalam lagu Too Phat berjudul Dua Dunia;
"Cinta itu buta, dan juga boleh membutakan."

Cuma kali ini, yang buta bukannya mata tapi cinta mereka membuatkan mereka buta dari sudut logik, sudut persepsi, sudut kognitif, dan juga sudut fungsi.

Sekian.





.

10 comments:

  1. romantik lagi penting dari logika.. LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Raz

      Kesian dekat aiskrim tu sebab cair tak dimakan hahaha

      Delete
  2. Belanja kita eskem gak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Anonymous

      Orang gaji besar laa belanja 😁😁😁

      Delete
  3. hahaha. betul cinta itu buta. walaupun buta dan kadang2 bengap, kita tetap terus melayari cinta itu. heh manusia

    ReplyDelete
    Replies
    1. >NADIA

      Hahaha. Setuju. Walaupun kita sedar cinta ini membuatkan kita kelihatan bengap, tapi kita teruskan juga seolah-olah cinta ini satu keperluan yang kita tidak boleh tidak ada.

      Delete
  4. Inilah yg dipanggil ‘kenyang jiwa lebih penting dari kenyang perut’. Haha. Btw sweet la tu kalau couple tu suami isteri. Kalau bukan aku tarik balik ‘sweet’ tadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. >Bro Ley

      Sekali pandang macam bukan suami isteri sebab muda sangat, tapi entahlah. Mungkin pasangan kahwin muda kot. Kita bersangka baik je laa hehehe

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License