Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Aug 6, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Kucing Besar Elektrik Lagenda.



Salam.

Wow! It's August already.
Rasa macam baru semalam sambut tahun baru 2018.

Moving on!

Bulan baru bermakna episod baru di dalam siri Penyelidikan Lapangan. Untuk Ogos, watak utama penyelidikan ialah salah satu daripada tiga Pokémon daripada kelompok 'legendary beast', Pokémon Lagenda Binatang Elektrik, Raikou.





Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Jika kalian baru sahaja tahu tentang siri ini, kalian agak lewat.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.
3 - Episod Burung Ais Lagenda.
4 - Episod Raksasa Tidur.

Dan seperti biasa, pemberitahuan:
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

FIELD RESEARCH (Penyelidikan Lapangan) adalah salah satu feature di dalam Pokémon GO seperti pengembaraan di mana apabila pemain pergi ke satu lokasi dan memusing cakera gambar di PokéStop, pemain akan diberikan tugasan untuk diselesaikan. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri, dan apabila dapat diselesaikan, pemain akan diberi cop tarikh. Cop tarikh hanya diberi satu setiap hari dan apabila berjaya mengumpul 7 cop tarikh, maka ada ganjaran yang lebih besar akan diberi.

Sejak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan bermula bulan April, tiga bulan pertama akan memberikan trio Pokémon lagenda burung; Moltres, Zapdos, dan Articuno. Pada bulan lepas bulan Julai, ganjarannya adalah Pokémon Snorlax dengan serangan legasi 'Body Slam'.

Pada 27 Julai lalu, satu pengumuman muncul di slot 'News' (Berita) di dalam Pokémon GO. Pokémon yang akan menjadi ganjaran kepada Penyelidikan Lapangan pada bulan Ogos ini ialah Pokémon Lagenda Binatang Elektrik, RAIKOU.





Raikou adalah Pokémon jenis elektrik lagenda di dalam kelompok 'legendary beast' bersama-sama Entei dan Suicune. Aku tidak pasti apa terjemahan tepat untuk 'beast'. Dalam entri yang lepas, aku ada sebutnya sebagai 'Pokémon Anjing Lagenda' tapi 'anjing' kurang tepat untuk terjemahkan 'beast' kerana 'beast' adalah panggilan untuk haiwan berkaki 4, termasuklah kucing, kuda, haiwan ternakan dan sebagainya yang berkaki empat, bukan semata-mata anjing. Lagipun, kalau dilihat, Raikou lebih menyerupai kucing dan harimau daripada anjing, kan?

Raikou pernah menjadi Pokémon untuk raid level 5 beberapa bulan yang lalu dan tak pernah kembali lagi. Para pemain Pokémon GO sedikit lega apabila Raikou diperkenalkan sebagai ganjaran untuk Field Research kerana kebanyakan pemain tidak banyak peluang untuk memiliki Raikou pada masa dahulu.

Tanpa berlengah masa, pengembaraan aku untuk menangkap Raikou pun BERMULA!


------------------------- ------------


Raikou hanya boleh didapati sebagai ganjaran untuk Research Breakthrough bermula 1 Ogos 2018 jam 1 petang PDT, dan jika ditukar ke waktu Malaysia, bermula 2 Ogos 2018 jam 4 pagi.

Berkat kegigihan, aku masih lagi tidak langsung pernah tertinggal satu pun cop tarikh untuk Field Research setiap hari bermula daripada feature Field Research mula diperkenalkan. Daripada pengiraan, aku akan mula mengumpul cop tarikh untuk Raikou bermula pada tarikh 28 Julai 2018.












Selepas seminggu selesaikan tugasan dengan penuh kegigihan, pada tarikh 3 Ogos, aku berpeluang bertemu semula dengan si Professor yang obses dengan Pokémon ini.





Dan seterusnya memberikan aku kotak terkandung ganjaran daripada hasil kumpul cop setem bertarikh setiap hari.





Selepas kotak itu ditekan, beberapa ganjaran lain juga muncul seperti:
- +2000 Stardust
- +3000 XP
- +3 Rare Candies,

dan seterusnya aku berpeluang untuk menangkap hasil ganjaran untuk bulan ini.







Muncullah Raikou pada level 15 dengan CP 1413. Diberikan Raikou itu dengan Pinap Berry untuk menggandakan candy Raikou dua kali ganda (2x3 = 6) kerana Raikou sebagai ganjaran ini TIDAK AKAN MELARIKAN DIRI. Selepas 3 kali percubaan, Raikou berjaya ditangkap!




Raikou pertama sebagai ganjaran Field Research Breakthrough yang aku tangkap ini selepas dikira berada di pada 87% untuk IV (individual value). 100% IV Raikou pada level 15 mempunyai CP 1435, bermakna semakin hampir CP Raikou yang ditangkap dengan angka, maka IV-nya semakin bagus.

Setelah dikira, kalau aku mampu kekalkan setiap hari satu cop tarikh, aku mampu dapat 5 Raikou (termasuk yang pertama ini) sepanjang bulan Ogos. Aku buka ganjaran untuk Field Research setiap hari Jumaat dan kebetulan 31 haribulan hari terakhir bulan Ogos ini jatuh pada hari Jumaat.



Ulasan.

Raikou adalah antara Pokémon lagenda jenis elektrik yang amat berguna di dalam permainan. Aku tidak mahu sentuh bab serangan, DPS atau sebagainya, cukuplah tahu bahawa jika miliki Raikou dengan IV yang tinggi dan cukup candy, Raikou amatlah berbaloi untuk di-'Power-Up'.

Tapi Raikou pada level 15 memerlukan banyak candy jika mahu ditingkatkan. Penglibatan 'Rare Candy' amatlah diperlukan. Namun adalah baik untuk tunggu selepas selesai dapat kesemua Raikou yang mampu didapati daripada Field Research sebelum Power-Up supaya dapat memilih mana satu yang mempunyai IV paling tinggi di antaranya.

Malangnya, kesemua Pokémon lagenda tidak boleh digunakan sebagai 'pertahanan' di PokéGym. Maka, Pokémon lagenda seperti Raikou ini hanya berguna sebagai 'penyerang' jika mahu menjatuhkan sesebuah PokéGym mahupun menewaskan boss raid.

Kembalinya Raikou sekali lagi di dalam Pokémon GO, walaupun kini sebagai ganjaran kepada Field Research, memberi peluang kepada pemain baru dan juga pemain yang baru kembali untuk memilikinya selepas terlepas peluang semasa Raikou menjadi boss raid level 5 dahulu.

Secara peribadi, aku sukakan design Raikou yang seperti harimau dan berwarna kuning. Kalau aku boleh dapat Raikou dengan IV yang lebih tinggi (90% ke atas) aku mungkin akan bela dia dan Power-Up Raikou tersebut kerana aku kurang Pokémon elektrik yang hebat.

Untuk bulan depan bulan September, kalau perlu diteka, rasanya ganjaran untuk Field Research ialah Pokémon lagenda binatang selepas Raikou iaitu Entei. Namun, Niantic selaku pembangun permainan Pokémon GO mungkin akan guna format seperti Hari Komuniti di mana Pokémon yang datang berangkai (trio pemula) akan berselang seli dengan Pokémon lain.

Apa-apapun, jawapan untuk apakah Pokémon untuk bulan depan hanya akan terjawab pada hujung bulan ini.

Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!




.

2 comments:

  1. saya tak pernah main game ni tapi lepas baca entri awak ni rasa nak try main pulak. saya follow sini sebab nak baca entri seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. >aisyah

      Hahaha. Tak apa. Kalau nak cuba, try laa main. Kalau tak best boleh je berhenti hahaha.
      Thanks sebab follow :)

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License