Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Jul 9, 2018

PENYELIDIKAN LAPANGAN: Episod Raksasa Tidur.



Salam.

Hi. Aku cEro.
Hujung minggu lepas adalah hujung minggu yang padat bagi pemain Pokémon GO.

Jumaat 6 Julai merupakan ulangtahun kedua aplikasi Pokémon GO dilancarkan. Sebagai meraikannya, Niantic selaku pembangun permainan aplikasi Pokémon GO melepaskan Pokémon istimewa, iaitu Pikachu yang memakai topi musim panas dan bercermin mata hitam.

Sabtu 7 Julai pula merupakan Hari Articuno (Articuno Day), di mana sebagai ganjaran utama kepada pusingan pertama Cabaran Global Professor Willow yang berlangsung pada 30 Jun dan 1 Julai yang lepas. Pada Hari Articuno ini, Pokémon lagenda burung ais Articuno akan menjadi Raid Boss level 5 di setiap PokéGym bermula jam 11 pagi hingga 2 petang, dan pemain akan dapat peluang memperoleh Articuno shiny.

Ahad 8 Julai pula merupakan Hari Komuniti (Pokémon GO Community Day) untuk bulan Julai, menampilkan Pokémon istimewa Squirtle. Shiny Squirtle akan dilepaskan bersama-sama dengan Squirtle yang memakai cermin mata hitam (dipanggil Squirtle Squad Squirtle) yang juga ada varian shiny-nya tersendiri.

Namun,
hari ini aku tidak akan bercerita tentang 3 hari di atas. Kali ini, seperti bulan-bulan lepas, aku akan bercerita tentang Penyelidikan Lapangan yang menampilkan Pokémon istimewa sebagai ganjarannya.






Selamat datang ke episod baru Penyelidikan Lapangan.

Sila baca episod sebelum ini:
1 - Episod Burung Api Lagenda.
2 - Episod Burung Elektrik Lagenda.
3 - Episod Burung Ais Lagenda.

Dan seperti biasa, pemberitahuan:
Ini adalah entri yang sarat dengan istilah-istilah khusus untuk permainan aplikasi Pokémon GO yang akan memberi sedikit cabaran kepada pembaca bukan pemain untuk memahami.

FIELD RESEARCH (Penyelidikan Lapangan) adalah salah satu feature di dalam Pokémon GO di mana pemain perlu menyelesaikan tugasan yang didapati apabila memusing cakera gambar di PokéStop. Setiap tugasan ada ganjarannya sendiri, dan apabila dapat diselesaikan, pemain akan diberi cop tarikh. Cop tarikh hanya diberi satu setiap hari dan apabila berjaya mengumpul 7 cop tarikh, maka ada ganjaran yang lebih besar akan diberi.

Sejak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan, ganjaran besar yang diberikan selepas berjaya mengumpul 7 cop tarikh adalah peluang menangkap Pokémon Lagenda. Moltres untuk bulan April lepas, Zapdos untuk bulan Mei dan Articuno untuk bulan Jun. Selepas selesai ketiga-tiga Pokémon Burung Lagenda, maka pemain Pokémon GO mula meneka-neka Pokémon apakah yang bakal dijadikan ganjaran untuk Penyelidikan Lapangan.

Pada 27 Jun yang lalu, jawapan untuk 'teka-teki' itu sudah dijawab Niantic. Satu pengumuman muncul di slot 'News' (Berita) di dalam Pokémon GO. Pokémon yang akan menjadi ganjaran kepada Penyelidikan Lapangan pada bulan Julai ini ialah SNORLAX.






Bagi yang tidak baca pengumuman di atas, Niantic memberitahu untuk bulan Julai, tugasan Penyelidikan Lapangan lebih fokus kepada Pokémon dari wilayah Kanto (Generasi I) dengan ganjaran untuk tugasan itu mungkin akan diberikan peluang menangkap Pokémon daripada Generasi I seperti Pikachu, Ditto dan Eevee.

Juga diumumkan, Snorlax akan menjadi ganjaran besar selepas mengumpul 7 cop setem tarikh. Snorlax ini akan memiliki Body Slam sebagai serangan. Serangan Body Slam pernah dimiliki Snorlax pada awal permainan dahulu, dan kemudian dibuang. Maka, serangan Body Slam diiktiraf sebagai satu serangan legasi (Legacy Move)

Ini menjadikan Snorlax yang diperoleh daripada ganjaran Penyelidikan Lapangan tidak sama dengan Snorlax yang dijumpai di keliaran.

Walau bagaimanapun, terdapat segelintir pemain berpendapat Snorlax sebagai ganjaran adalah tidak patut. Banyak menjangkakan selepas Pokémon Burung Lagenda, maka akan disusuli dengan Pokémon Anjing Lagenda (Entei, Raikou dan Suicune). Lagipun, kebanyakan pemain sudahpun memiliki Snorlax di dalam simpanan. Pertambahan Snorlax lagi tidak akan memberikan kebaikan apa-apa.

Namun, pada aku, inilah peluang untuk mengumpul Snorlax candy memandangkan ganjaran ini TIDAK AKAN LARI DARI DITANGKAP. Maka, pemain boleh beri makan Pinap Berry dan mendapat dua kali ganda ganjaran candy.

Tanpa berlengah masa, pengembaraan aku untuk menangkap Snorlax pun BERMULA!


------------------------- ------------


Setelah dikira, hari pertama aku untuk mengumpul 7 cop setem bertarikh memasuki bulan Julai adalah pada 30 Jun 2018. Untuk makluman, semenjak Penyelidikan Lapangan diperkenalkan (pada bulan April), aku masih belum pernah terlepas mengumpul cop setem bertarikh.












Selepas menyelesaikan satu tugasan pada hari ketujuh (6 Julai, Jumaat), maka muncullah muka yang akan aku nampak seminggu sekali ini.




Dan seterusnya memberikan aku kotak terkandung ganjaran daripada hasil kumpul cop setem bertarikh setiap hari.




Selepas ditekan, diberikan beberapa ganjaran lain (XP, bola dan berry) sebelum berpindah ke ruang untuk peluang menangkap Pokémon, iaitu Snorlax.





Untuk nota, semua Pokémon yang diperoleh daripada ganjaran tugasan ataupun ganjaran besar berada di level 15. 100% Invidual Value (IV) untuk Snorlax padda level 15 ialah Combat Power (CP) 1438. Bermakna, semakin menghampiri CP 1438, semakin tinggi IV Snorlax yang kita dapat.

Dalam kes Snorlax tangkapan ganjaran pertama aku ini, IV-nya teruk.

Tak apa.
Daripada pengiraan, jika dan hanya jika aku tidak terlepas mengumpul cop setem bertarikh setiap hari tanpa gagal, maka aku ada TIGA lagi peluang untuk mendapatkan Snorlax dengan serangan legasi Body Slam dengan IV yang lebih baik.



Ulasan.

Snorlax mungkin bukanlah mengujakan seperti ganjaran Pokémon Burung Lagenda sebelum ini, namun Snorlax adalah antara Pokémon yang diiktiraf sebagai meta dalam permainan.

Mempunyai HP yang tinggi berbanding Pokémon lain, Snorlax sesuai dijadikan Pokémon pertahanan di PokéGym jika mempunyai CP dan Stat Pertahanan yang tinggi.

Namun, membela Snorlax daripada level 15 ke level (max) 40 memerlukan pemain untuk 'Power-Up' 50 kali. Ini memerlukan jumlah Stardust dan Snorlax candy yang banyak. Sebab itu lebih ramai pemain gemar menggunakan Snorlax yang mereka jumpai di keliaran (atau dapat daripada tetasan telur 10 km pada level 20) daripada membelanya dari level 15.

Tapi itu tidak menjadikan Snorlax sebagai ganjaran adalah merugikan. Kita tidak pernah rugi untuk dapat tambahan satu Snorlax setiap minggu memandangkan Snorlax bukanlah Pokémon yang tidak berguna pun.

Paling tidak, Snorlax BOLEH diletakkan di dalam PokéGym sebagai 'defender' berbanding Pokémon Lagenda yang TIDAK BOLEH diletakkan di dalam PokéGym.

Kedatangan Snorlax sebagai ganjaran untuk Penyelidikan Lapangan menjadikan proses untuk meneka apakah Pokémon yang akan menggantikannya di bulan Ogos nanti. Kini, calon-calonnya terbuka kepada semua termasuklah Pokémon Lagenda dan Pokémon-Pokémon yang bersifat meta di dalam permainan.

Apa-apapun, persoalan hanya dapat terungkai pada waktu menghampiri Ogos nanti, dengan harapan tiada Snorlax yang menghalang jalan.





Nantikan episod seterusnya dalam siri Penyelidikan Lapangan di bulan hadapan.
Selamat menjalankan penyelidikan!





.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License