Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 30, 2018

Sembang Ramadan: NAFSU!



Salam.

Berdasarkan tajuk entri hari ini,
kalian mesti tahu apa topik yang aku nak ajak bersembang kali ini.
Ya, kita akan bercerita tentang sesuatu yang jarang disentuh di sini.
Malah, isu ni pun jarang disentuh orang lain sempena Ramadan.

Kita akan berbincang mengenai NAFSU.




Pada aku, nafsu ini mudah.

Orang ramai fikir nafsu adalah sesuatu yang 'on' dan 'off' serupa suis.
Nampak orang pakai seksi sikit, nafsu ON.
Buat amal ibadah sikit, nafsu OFF.

Aku kurang bersetuju.

Bayangkan sinki di bilik air.
Jika paip air dibuka, air akan bertakung di sinki.
Jika lubang air disekat, air akan terus bertakung.
Selagi ada air yang masuk, sinki akan semakin penuh.
Sampai satu tahap, jika tidak dibuat apa-apa, air yang penuh akan melimpah dan berlaku pembaziran.

Begitu juga nafsu.

Nafsu bukan sekali datang terus tercetus.
Ia berperingkat dan bertambah sedikit demi sedikit.

Contohnya nafsu makan.
Kita bukannya nampak satu makanan sudah datang nafsu makan secara tiba-tiba.
Nafsu makan dicetus sedikit demi sedikit seperti contoh;
iklan di TV, papan rentang di jalanraya, imej di majalah, gambar dari media sosial, visual semasa melihat orang lain makan di kedai makan dan sebagainya.
Sedikit demi sedikit nafsu itu meningkat dan akhirnya,
apabila sampai satu tahap atau 'threshold', nafsu makan itu tidak dapat dibendung lagi.

Sama juga dengan nafsu seks.

Kita bukannya nampak seorang berpakaian seksi dan menggoda terus datang nafsu serakah secara tiba-tiba.
Nafsu itu dicetus sedikit demi sedikit seperti contoh;
iklan di TV, papan rentang di jalanraya, imej di majalah, gambar dari media sosial, visual semasa melihat orang lain berpakaian tidak senonoh di khalayak awam dan sebagainya.
Sedikit demi sedikit nafsu itu meningkat dan akhirnya,
apabila sampai satu tahap atau 'threshold', nafsu serakah itu tidak dapat dibendung lagi.

Sebab itu wujudnya mangsa rogol daripada golongan kanak-kanak, wanita bertudung dan berpurdah.
Memang bukan mereka yang menayang bentuk badan dan aurat,
tapi mereka mendapat kesan daripada orang lain yang tidak segan silu berpakaian 'inviting' dari semasa ke semasa.

Tapi ini adalah pendapat aku.
My unpopular opinion.

Kalau kita ke media sosial, terutamanya Twitter,
kita akan dapati bahawa para netizen menganggap 'orang pakai seksi tidak salah langsung'.
Alasan mereka, mangsa rogol bukan sahaja daripada golongan yang berpakaian seksi,
tapi juga daripada golongan kanak-kanak, wanita bertudung dan malah berpurdah.
Mereka (netizen) meletakkan 100% kesalahan ke atas lelaki yang dilabel 'gagal' mengawal nafsu sendiri.

Sampaikan bila ada orang tegur pakaian orang lain, mereka dilabel sampah.
Sampai satu tahap, kita akan hidup dalam masyarakat yang TIDAK BOLEH DITEGUR.

Ya, memang cara sebahagian daripada mereka yang menegur itu salah.
Contohnya seperti Azrul yang menegur pakaian YB Nurul Izzah di live radio.
Secara tiba-tiba semua perempuan nak bercerita tentang 'Azrul' mereka sendiri.
Semuanya salah kepada orang yang menegur, sedangkan mereka terus menerus memikirkan mereka tidak menyumbang kepada masalah itu.

It's not that simple.
Masalah nafsu serakah dan 'urge to rape' bukan datang dari hanya satu faktor.

Aku rasa semua orang tahu itu tentang nafsu,
sebab semua orang ada nafsu sendiri.
Kita tak perlu mendengar cerita daripada perogol baru nak tahu bagaimana nafsu berfungsi.

Tapi semua orang sedang cuba nak salahkan satu faktor sahaja,
dan biarkan faktor-faktor penyumbang yang lain terus menerus dilakukan.

Macam yang aku katakan awal tadi, nafsu ini umpama air di sinki.
Lelaki yang tidak menjaga pandangan hanyalah sebahagian daripada air.
Banyak lagi air (faktor) lain seperti direct visual, media sosial, TV, imej cetak dan lain-lain.

Aku tahu ada yang tidak akan bersetuju dengan aku.
Aku tidak perlu persetujuan kalian tapi aku tahu jauh di sudut akal kalian sudah tahu, masalah ini bukan datang dari satu pihak sahaja.
Dan menyalahkan satu pihak sahaja, pada aku, langsung tidak menyumbang kepada penyelesaian.

But hey, that's me.
You all are entitled to your own opinion, right?
Just as much as I entitled to my own opinion.

Betapa banyak kalian nafikan pun, nafsu sendiri, sendiri juga yang tahu, kan?






.




1 comment:

  1. Terima kasih kerana buat aku berfikir.

    -kudozu

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: