Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 8, 2017

Hujan, Cuaca dan Kita.



Salam.



So, how's your day?
Adakah tempat kalian sama macam tempat aku; selalu hujan?
Aku yang menggunakan motosikal sebagai mod transportasi utama memang terkesan sangat bila masuk musim hujan.
Tiap-tiap hari basah.
Bilik aku penuh dengan baju lembab,
menyebabkan kelembapan udara di dalam bilik menjadi tinggi
dan meninggikan kebarangkalian aku nak diserang demam.

Adakah kalian terlibat dengan banjir yang sedang melanda beberapa negeri tanah air?
Kalau ada, bertabahlah.
Aku tiada pengalaman menghadapi banjir,
jadi aku sangat tak tahu apa yang orang pernah hadapi akan rasa.
Harap-harap semuanya selamat.

Alang-alang sudah masuk topik hujan,
tahukah anda cuaca adalah perkara kedua paling susah nak diramal manusia?

Ya,
manusia kini boleh rancang plan jajah Marikh menjelang tahun 2020
tapi kita langsung tak mampu nak teka tepat cuaca untuk esok hari.
Sebab itu setiap berita cuaca disebut sebagai 'ramalan kaji cuaca'
sebab kita hanya boleh 'ramal' cuaca,
namun tiada kepastian 100% ketepatannya.

Ramalan kaji cuaca mungkin kata esok hujan lebat di Kuala Lumpur.
Jenuh kita sediakan payung besar, bak Adiff memayung Syahnaz,
tapi rupanya esok hari panas terik diselar mentari.

Jadi pernah kalian fikir kenapa susah sangat nak ramal cuaca?



BUMI ITU LUAS


Aku tak pasti bagaimana kalian 'pandang' Bumi
tapi faktanya, Bumi sangat luas.
Ya, planet kita mungkin bukan antara planet terbesar dalam sistem suria
tapi sebab relatifnya manusia itu kerdil,
maka Bumi, secara relatifnya juga, sangat luas.

Berkenaan cuaca,
cuaca di sesebuah lokasi berubah berdasarkan beberapa faktor
seperti pergerakan angin, kelembapan udara, tekanan udara,
dan macam-macam lagi faktor kecil yang menyumbang.
Dan lagi memeningkan kepala,
kita tak boleh hanya tengok faktor-faktor ini di satu tempat.
Contohnya, nak tahu cuaca di Kuala Lumpur tidak bermakna kita perlu tengok segala faktor yang aku katakan di atas hanya di kawasan Kuala Lumpur, tapi kita perlu tengok lebih luas, mungkin seluruh dunia.

Dan seperti mana yang aku kata tadi,
Bumi sangat luas.
Kita tak ada daya nak kaji setiap titik kawasan di permukaan Bumi.
Tapi kalau ada daya sekalipun,
dengan data yang tersangat banyak itu, kita tiada model yang sempurna untuk meramal cuaca sesebuah kawasan dengan tepat.

Sebab itu untuk zaman sekarang,
kita mampu meramal cuaca hanya tiga hari lebih awal sebelum hari kejadian
berbanding 20 tahun dahulu yang hanya mampu meramal cuaca dalam jarak sehari sebelum sahaja.
Itu pun sampai sekarang tiada yang 100% tepat.



BUTTERFLY EFFECT


Pernah dengar tak orang kata;
satu kibasan sayap rama-rama mampu menyebabkan taufan di sebelah lain dunia?
Ya,
itu merujuk kepada konsep 'butterfly effect', metafora kepada konsep di mana
perkara kecil mampu memberi impak kepada satu perkara yang besar.

Tapi dalam meramal cuaca,
konsep itu boleh diambil secara bulat-bulat.
Disebabkan arah gerakan angin sangat memainkan peranan terhadap cuaca,
maka sedikit perubahan angin (kibasan sayap rama-rama yang lemah)
mampu menyebabkan perubahan yang besar (arah tiupan angin taufan yang kuat).

Konsep ini tidak menyatakan yang kibasan sayap rama-rama itu bersifat memusnah,
tapi hasil kesan dan akibat perubahan pergerakan angin itu sendiri mungkin menyebabkan kesan yang lain yang lama kelamaan akan bertambah dan terus bertambah sehingga meningkatkan kemungkinan berlakunya taufan.

Bila dilihat dari sudut itu,
aku kentut senyap-senyap di depan kedai burger semalam pun
mungkin menyumbang kepada angin ribut yang melanda hari ini.
Siapa sangka kentut aku mempunyai kuasa pemusnah sedemikan.



CUACA VS MANUSIA


Ketidaktentuan inilah yang membuatkan manusia takut dengan cuaca.
Bencana alam adalah antara bencana yang paling menakutkan manusia.
Bukan hanya disebabkan kuasa pemusnahnya,
sebab kalau nak diikutkan, bom atom punya kuasa pemusnah yang lebih besar.
Tapi bencana alam ditakuti kerana kuasa pemusnahnya DAN JUGA ketidaktentuannya.
Ia boleh datang bila-bila masa tanpa ada sesiapapun perlu tekan suis.

Kalau kalian berkesempatan tontonlah filem Geostorm.
Pada masa aku taip entri ini, filem itu masih ditayangkan di pawagam
walaupun sudah masuk fasa terakhir tayangan.

Filem Geostorm ini menceritakan tentang kerakusan manusia (dalam kes cerita ini: Amerika) untuk mengawal cuaca.
Kononnya mereka telah berjaya sempurnakan teknologi untuk mengawal cuaca
supaya dapat mengawal (atau membatalkan) bencana alam yang bakal mendatang.
Tapi bak kata Uncle Ben,
"With great power comes great responsibility."
Idea nak punya kuasa kawal cuaca akhirnya bawa malapetaka,
bukan hanya kepada Amerika, tapi ke seluruh dunia.

Kuasa sebesar itu semestinya tak mungkin boleh dikawal,
apatah lagi oleh makhluk picisan macam manusia.

[Untuk rekod, aku tak tengok (lagi) filem Geostorm ni. Aku tengok trailer je haahahha]

Oh, kalau kalian peminat komik Marvel, lebih tepat lagi X-Men,
mesti kenal dengan satu watak nama Storm.
Storm adalah seorang mutan dengan kuasa mampu kawal cuaca.
Dia mampu keluarkan kilat, angin, hujan, ribut,
malah kalau dia nak, dia mampu tenggelamkan daratan hanya dengan menyeru air dari lautan.
Disebabkan kuasa dia, dia dipuja sebagai dewi di dalam komik itu.

Kedua-dua contoh (tidak formal) ini adalah bukti walaupun dalam dunia fiksyen,
cuaca adalah bukan sesuatu yang boleh dipandang enteng oleh manusia.
Dalam keadaan cuaca melawan manusia,
manusia akan senang-senang kalah.



KESIMPULAN


Bila hujan turun, kita merungut, kita marah.
Tapi kita marah dekat siapa?

Sempena musim hujan sebegini, bertabahlah.
Apa pun dugaan, walau bagaimanapun hujan menyusahkan,
bersabarlah.

Hujan yang sama membawa bencana banjir dan air bah,
adalah hujan yang sama memberi rahmat kepada segenap makhluk-Nya.
Kecil-kecil hujan dipanggil gerimis,
besar-besar hujan dipanggil bencana.

Muhasabah diri tentang betapa kecilnya diri kita sebagai manusia.
Kita selalu berjalan dengan langkah bongkah, mendongak di bumi yang luas.
Tapi bila hujan turun, semua menunduk juga.



Jadi, kalau kalian baca dengan tepat,
aku ada kata cuaca adalah perkara KEDUA paling susah nak diramal.
Apakah perkara PERTAMA?

Jawapannya, HATI PEREMPUAN.






.




4 comments:

  1. sama,sekarang tempat saya kerap hujan..saya pun naik motor juga jadi memang terkesan,tapi bertabah sahajalah =)

    ReplyDelete
  2. Saya suka hujan. Walaupun kadang2 rasa terganggu baju disidai tak kering.

    ReplyDelete
  3. tengah aku serius membaca, tergelak aku baca bawah sekali tu. Paduu! ahahaha

    aah tempat aku pun kerap hujan, baju susah nak kering dan menimbulkan bau yang kurang enak.

    manusia ni hujan bising, panas bising. kan? haha

    ReplyDelete
  4. xfaham. lol.
    Just watched the butterfly effect yang ada ashton kutcher. In the end, he was obviously insane. haha . so the only movie I can relate to this theory would be Harry Potter Prizoner of Azkabn, since nobody was pronounced crazy.

    About the weather control, yes they hav used it many times to control the weather,it works btw.(US,China) Still working n nothing got destroyed which Im glad to say. haha. bayangkan kalau malapetaka. nope, no thank you.

    Really? Am I the only person who actually thankful for the rain but worried for the farmer. takot2 ada rezeki yang terptong ryt. But I am not very fond of wearing my good jeans, since it will get dirt all over. So I just changed to other pants that I could afford gettin dirt all over. lolol. no complain.

    hati perempuan? susah diramal? try to date one, and then you will. Through times. XD

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: