Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 30, 2016

6 Benda Luar Jangkaan Yang Pernah Aku Nampak Di Atas Jalan Raya.


Salam.

Mungkin ramai yang perasan aku banyak bercerita tentang pengalaman aku sebagai penunggang motosikal untuk kebelakangan minggu ni, kan?
(Ke...tak ada siapa perasan?)
Itu adalah kerana aku meraikan tahun ke-10 sebagai penunggang motosikal yang serius di atas jalan raya.
Sebenarnya masuk tahun ke-10 pada bulan Oktober lalu
tetapi masa Oktober aku lupa jadi aku dedikasikan November sepenuhnya untuk itu.

10 tahun atas jalan raya bukanlah satu masa yang singkat.
Ikutkan meter jarak di motosikal aku (Si Kuda Putih),
jarak laluan aku sudah mampu mengelilingi Bumi ini sebanyak 1.7 kali.




Pada yang tidak pernah tunggang motosikal, biar aku beritahu,
view (pandangan) antara seorang penunggang motosikal dengan pemandu kereta sangatlah tidak sama walaupun berada di jalan yang sama.
Untuk kereta, kita seperti berada di dalam kotak,
hanya nampak apa yang boleh dibenarkan nampak sahaja.
Tapi untuk penunggang, view lebih luas dan fleksibel,
kami mampu untuk melihat benda bawah enjin motosikal kami ketika menunggang jika kami mahu.

Cukup bebelan mukadimah,
mari kita mulakan entri terakhir November ini dengan mengupas satu isu bertajuk
'ENAM BENDA LUAR JANGKAAN YANG AKU PERNAH NAMPAK DI ATAS JALAN RAYA.'



Sudah tentu ikan itu bukanlah Magikarp melainkan kalian adalah karakter di dalam siri Pokemon.


Aku pernah jumpa ikan besar melintang laluan motosikal semasa sedang aku menunggang.
Ya, secara logik mungkin ada seseorang tercicir ikan tersebut semasa melalui jalan itu, dan itu sahaja alasan masuk akal yang ada.
Tapi biar aku tekankan di sini bahawa ikan tersebut betul-betul melintang di tengah laluan dan lagi pelik, tiada calar langsung seperti tanda terjatuh pada badannya.

Gigih sungguh kalau ada manusia yang sengaja nak letak ikan tengah jalan.



Ya. Pink! Tapi aku tak pasti milik lelaki atau perempuan.


Seluar dalam jatuh di tengah jalan raya mungkin bukanlah pelik.
Mungkin ada angin kuat bertiup di balkoni rumah sesiapa dan kemudian melayangkan seluar dalam yang tergantung di ampaian.
TAPI,
laluan di mana aku jumpa seluar dalam ini ialah di atas lebuh raya yang kelilingnya hanya ladang sawit berekar-ekar. Sudahlah kedudukan dia cantik tertebar di lorong kedua. Warna pink di atas jalan tar kelabu, siapa tak perasan, kan?

Hmmm...ada orang buat projek atas jalan raya ke?
Hardcore sungguh! Savage!




Limau mandarin sangat popular bila hampir Tahun Baru Cina.
Memang pada waktu aku jumpa ini pun memang dekat dengan hari perayaan tersebut.
TAPI,
4 biji limau tersusun membentuk piramid berada di tengah lorong paling kiri sangatlah tidak masuk akal kalau nak kata tidak disengajakan, kan?

Yang pelik,
siapa yang sangat gigih bina piramid daripada limau di tengah jalan?
Lagi pelik, UNTUK APA?



Biar aku jujur di sini bahawa semasa aku tulis entri ini baru aku tahu bahawa stiletto adalah sejenis pisau, kasut perempuan yang dipanggil stiletto adalah kasut tumit tinggi yang runcing tajam tumitnya, dipanggil stiletto heels.


Seperti seluar dalam tadi,
stiletto ini berada di lorong kedua sebuah lebuh raya.
Kedudukannya tegak terpacak bersebelahan sepasang, menunjukkan itu bukannya terjatuh tetapi sengaja diletakkan.
Sudahlah warna merah, tinggi, terletak lawa atas jalan.
Dari jauh sudah nampak merahnya.

Masalahnya,
siapa yang letak, bila dan kenapa?
Lorong kedua kenderaan laju, gigih betul berhenti dan letak di situ.
Mahal kot stiletto, jadi apa keperluan perbuatan itu?



Tulisan 'HELP!' ditulis besar di atas laluan motosikal.


Okay,
ini pada aku adalah gurauan melampau yang tak masuk akal.
Bayangkan kau seseorang yang perlukan bantuan di tepi jalan,
macam mana menulis perkataan 'HELP!' dengan kapur di atas jalan laluan motosikal dapat membantu kau?
Kau ada masa dan kudrat untuk menulis besar dengan kapur sehingga tebal bermakna kau ada masa dan kudrat untuk pergi minta pertolongan di jalan raya besar yang jaraknya dekat situ sahaja.

Dan kalaupun kau perlu sangat bantuan,
bila ada orang baca dan berniat nak membantu, macam mana dia nak bantu?
Maksud aku, ada penunggang motosikal nampak HELP! kau tu dan dia berhenti nak tolong, apa pula lepas tu?
Kau ada tunggu di situ ke untuk ditolong?
Kalau ada, maknanya tak ada fungsi laa HELP! kau tu, kan?



Kenapa aku dapat tahu itu kasut bayi?
Sebab aku ada anak buah yang sebijik seketil kasut dia macam kasut yang aku nampak itu.


Berada di lorong ketiga jalan raya empat lorong,
walaupun keadaannya sama macam stiletto tadi; sepasang terletak elok di tengah jalan,
tapi isunya jauh lebih serius daripada stiletto itu.

Pada aku,
kau boleh buat prank guna stiletto walaupun apa tujuan kau.
Tapi bila wujudnya kasut bayi, maknanya ada bayi yang telibat.
Mana ada ibu bapa budak nak letak kasut bayi mereka saja-saja.
Bermakna, sama ada kasut itu dicuri, ataupun dibeli.
Kalau kasut itu dicuri, maka ada bayi yang kehilangan kasut.
Kalau kasut itu dibeli, maka ada bayi yang tidak dapat memiliki kasut.

Lagipun,
apa fungsi letak kasut bayi di tengah jalan raya?
Kelakar apa yang dia nak buat ni?
Tak sampai laa....Tak sampai.




xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx


Ini hanya 6 benda tak masuk akal yang pernah aku nampak di atas jalan raya.
Ikutkan, atas jalan raya ni banyak benda.
Kulit durian, kotak rokok, tayar lori, beg sekolah.
Mungkin pada sesetengah orang jalan raya adalah tong sampah besar mereka.
Tapi biar aku beritahu satu hal,
batu sebesar penumbuk budak kecil pun mampu buatkan motosikal pada kelajuan biasa hilang keseimbangan, apatah lagi kulit durian.
Sampah yang kita buang itu mungkin penyebab kematian kepada penunggang yang lain.

Beringat-ingatlah.

Mengakhiri entri ini,
apa benda paling pelik/ tak masuk akal/ luar jangkaan pernah kalian nampak di atas jalanraya?

Aku pernah nampak penunggang lelaki dan pembonceng perempuan tak pakai baju atas jalan. Hanya berhelmet dan berseluar.
Betul-betul cuci mata aku waktu tu. Tak berkelip. Hahaha
Entah apa cerita di sebalik peristiwa tu.
Mungkin tengah projek dekat ladang sawit lepas tu kena kejar si hidung penyek kot.

Sekian.





.




Nov 23, 2016

Terowong Kecil Itu...



Salam.

Secara peribadinya, aku masih tak pasti sama ada laluan khusus motosikal di lebuhraya adalah satu idea yang bagus ataupun tidak.

Dari segi keselamatan bab terasing daripada kenderaan lain itu bagus.
Tapi tahukah anda laluan motosikal di lebuhraya makan kilometer lebih banyak daripada laluan utamanya?
Aku bagi contoh, dari rumah aku ke Shah Alam kalau ikutkan meter kereta hanya berjarak 27km tapi kalau tunggang motosikal ikut laluan khusus, jaraknya jadi 33km.

Kenapa lagi jauh?
Sebab bila di lebuhraya ada bertemu persimpangan, laluan motosikal akan dibuat lencongan mengelilingi persimpangan itu.
Kalau sekali lencongan makan 500m, kalau dah 10 kali?

Hmmm...tak faham kan?
Aku pun tak pandai nak terangkan bagi faham tapi itulah realiti.







Satu lagi sebab kenapa aku rasa laluan khusus motosikal di lebuhraya bukan idea yang bagus ialah kedudukannya yang terpencil dan meningkatkan kemungkinan orang untuk berbuat jahat.

Baru-baru ni ada kes di mana seorang peronda lebuhraya kena jerat samun yang dipasang di terowong kecil laluan motosikal. Rentang dawai melintang, bila moto lalu tak nampak, dawai tersangkut di leher dan jatuh. Lepas jatuh, orang jahat yang menunggu akan datang dan samun mangsa. B*ngsat gila perangai.

Dah laa kes dawai lintang tu kena dekat lebuhraya yang aku pakai harian.
Alhamdulillah tak kena pada aku.
Tapi tiap kali aku lalu terowong, aku akan jadi seriau memikirkan apa yang berlaku.

Tapi kes itu bukan baru.
Cerita orang pasang jerat untuk samun penunggang motosikal memang tak asing di kalangan penggiat arena tunggangan tanahair.

Kes tabur paku tak payah cerita semua dah tahu. Dah basi.
Tabur paku di laluan motosikal lepas tu bila tayar pancit, datang samun.
Ada pulak yang nak cari rezeki, tabur paku, bila tayar pancit dia datang sebagai pomen padahal dia yang tabur awal-awal tadi.

Pada aku, laluan khusus itu sudah bagus,
tapi kenalah ada tindakan susulan seperti pemantauan keselamatan, penyelenggaraan jalan, dan kalau boleh janganlah buat jalan itu terpencil sangat.
Aku pernah jumpa babi lintas laluan motosikal tau...
Punyalah hutan rimba sampai yang melintas jalan itu adalah babi.

Tapi itulah...
Aku dapat rasa nyawa penunggang motosikal nilainya macam kelas ketiga.
Tiap-tiap hari boleh aku kata aku nampak kemalangan melibatkan motosikal
tapi dalam surat khabar dan berita yang jadi sensasi hanyalah kemalangan yang melibatkan kenderaan bertayar lebar.

Aku rasa aku dah cakap tapi aku nak ulang.
Tak kira siapa, kerajaan atau pembangkang,
siapa yang masukkan peningkatan keselamatan jalanraya untuk penunggang motosikal di dalam manifesto mereka, aku akan undi.
Dan aku akan berkempen kepada orang lain juga supaya mengundi calon itu.
Muktamad!

We all have someone yang bermotosikal sama ada abah, abang, adik atau diri sendiri.
Nak ke satu hari nanti di sijil mati mereka tertulis tempat mati ialah di lorong motosikal lebuhraya?





.




Nov 16, 2016

Melambung-Lambung Seperti Esok Tiada Lagi.


Salam.

Salah satu cabaran utama penunggang motosikal ialah jalan yang tidak rata.
Macam aku beritahu di entri lepas,
motosikal tak ada suspension yang cukup hebat macam jenis kenderaan lain,
jadi bila jalan tidak rata, perasaan melambung itu memang over sikit macam masuk wayang roller coaster 6D.

Untuk faham betapa teruknya jalanraya tak rata dekat negara kita ni,
biar aku beritahu yang aku pernah hilang DUA KALI henfon
yang jatuh keluar dari dalam poket seluar semasa menunggang motosikal
hanya sebab jalanraya tak rata yang melambung-lambung seperti esok tiada lagi.







Tempat aku tinggal dipanggil Bandar Besi.
Tapi Bandar Besi tak wujud di peta Malaysia,
itu sekadar codename yang aku beri kepada tempat ini.
'Bandar Besi' kedengaran lebih ganas berbanding nama sebenar dia hahahaha

Ada satu jalan ni, pada asalnya jalan ini elok.
Tapi sebab ada pembinaan rumah kedai berdekatan,
jalan ini dilalui lori keluar masuk dengan kerap.
Jalan mula pecah, dan ada beberapa spot ada tumpah konkrit.
Hasilnya, jalan SANGAT tak rata.

Entah selepas aduan yang ke berapa juta kali,
barulah pihak berkuasa tempatan baiki jalan itu.
Bukan baiki sangat pun, sekadar turap balik dengan tar sahaja.
Tapi okeylah, asalkan jalan jadi rata walaupun jalan jadi tebal.

Tapi,
hanya selepas beberapa jam sahaja diturap tar,
aku ulang; BEBERAPA JAM SAHAJA
jalan itu kena korek balik.
Katanya 'perlu tanam kabel bawah tanah'
tapi neraka apakah yang mereka fikirkan?
Kenapa tak tanam SEBELUM jalan diturap?
Kenapa tunggu turap elok baru nak korek balik tanam kabel?

Hasilnya,
selepas tanam kabel, jalan itu dikambus balik dengan tidak kemas
menjadikan jalan yang sepatutnya 'baru', jadi tidak rata balik.
Bertampung sana sini macam seluar orang gelandangan kena jahit kain perca sebab koyak.

Bila jalan tidak rata, maka akan menyebabkan air bertakung.
Air bertakung maksudnya jalan mudah pecah dan tidak selamat.

Oh, did I mention yang hanya 200 meter ke depan jalan 'tampal' itu adalah pintu pagar sekolah tempat budak-budak keluar masuk?
Jalan tidak selamat berdekatan sekolah, adoooiii...
Lost faith in authority sungguh!

Sila ingatkan aku supaya tidak mengundi wakil rakyat tempat ini di PRU akan datang.







.




Nov 9, 2016

Bonggol-Bonggol Itu.



Salam.

Kalian tahu apa benda yang paling hitler sekali atas jalanraya?
Bonggol jalanraya aka speed bump.





Alkisahnya,
hujung minggu aku akan berada di rumah parents aku di satu ceruk Selangor ni.
Balik sana sebab nak makan masakan Emak yang superb.
Perumahannya tidaklah urban, tapi tidaklah rural sangat.
Mungkin dipanggil suburb kot.

Dari rumah ke lampu isyarat paling hampir tidak kurang daripada 2 kilometer jaraknya.
TAPI...

...dari rumah nak ke lampu isyarat paling hampir,
aku kena lalui 12 bumper jalan.
4 daripadanya berada di depan sekolah jadi aku faham fungsi dia.
Tapi ada dua berada di simpang cabang tiga.
Setahu aku, speed bump ni fungsinya nak elak pengguna jalanraya daripada memandu laju terutamanya di jalan lurus, jadi ada DUA dekat simpang cabang tiga yang sama sedikit WTF!

Aku tunggang motosikal.
Moto biasa je pun, bukannya superbike ke hape.
Moto macam tu mana nak ada suspension power sangat.
Jadi,
tiap kali nak menempuh bumper tu, melambung juga laa punggung.
Salah landing, terhimpit oo kilang zuriat.
Boleh bergenang ooo...

Macam aku dah biasa layan moto atas lebuhraya, bawa laju.
Tetiba masuk kawasan suburb kena terbertemu dengan bumper tanpa diundang,
makanya terbanglah aku seketika di udara.

Dan aku kena harungi 12 bumps untuk 2 kilometer itu.
Belum cerita lagi jalan yang tak rata dan berlubang-lubang.

Tapi demi masakan Mak, ku relakan jiwa...


#DiariSeorangPenunggang



.




Nov 2, 2016

Lelaki Yang Menunggang Motosikal.



Salam.

Bila dikira balik,
2016 adalah tahun di mana sudah 10 tahun aku menunggang motosikal secara serius.
Ikutkan aku sudah ada lesen B2 lebih awal daripada itu lagi,
tapi aku kira serius bermotosikal sejak dapat motosikal aku a.k.a Si Kuda Putih
dan usianya sudah pun memasuki fasa dua angka.

Jadi untuk itu,
apa kata kita berborak tentang isu menunggang motosikal.





Oleh sebab boleh tahan lama juga aku asyik bermotosikal,
jadi orang keliling aku anggap aku tidak pandai pandu kereta.
More like diorang tak pernah nampak aku memandu, so diorang assume aku tak pandai memandu.

Ya, aku tak ada kereta sendiri,
tapi aku bukanlah tak pandai langsung pandu kereta.
Manual, auto, van, even lori pun boleh aku pandu tanpa masalah (walaupun aku tiada lesen lori)

Just a fun fact about cEro;
Semasa ujian ambil lesen dulu, aku ulang ujian motosikal 3 kali, sedangkan kereta sekali uji sudah lulus dengan cemerlang.

Tapi yang untungnya orang anggap aku tak pandai memandu ni
adalah orang tak akan suruh aku pandu.
Diorang akan suruh aku jadi penumpang sahaja.
Mestilah suka kalau aku tak payah bersusah payah ingat jalan untuk memandu.
Aku ni dah laa boleh tahan selalu juga sesat orangnya.

Berbalik kepada motosikal.

Aku suka terbang.
Kalau aku ada kuasa luarbiasa, terbang adalah salah satu pilihan aku.
Jadi perkara normal yang murah dan paling dekat dengan terbang ialah menunggang motosikal.
Perasaan angin laju menyapu pipi masa menunggang memang paling WIN.
Sekali sekala perasan diri dalam suit Iron Man.
Pandangan ke depan tanpa kerangka besi, lepas tu meluncur laju atas jalanraya.
Uuuuuhhhhh. Fikirkannya pun sudah menyeronokan.

Tapi angin laju di hutan konkrit bermakna habuk pun banyak melekat di pipi.
Malanglah untuk bakal isteri aku nanti.
Tiap kali nak cium pipi mesti kena sapu habuk dulu.

View semasa menunggang motosikal dan memandu kereta sangat berbeza.
Perasaan pun berbeza.
Atas moto, kita boleh rasa kelajuan.
Kalau sangat laju, badan jadi berat untuk ke depan.
Tekanan pada badan itulah yang buat menunggang seronok.

Tapi kalau pandu kereta,
bawa sampai 120 pun belum tentu rasa laju.
Angin yang dapat pun hanya rasa kalau buka tingkap.
Itupun kalau kau bawa laju, angin takkan kena ke muka kau, tapi kena dekat muka orang yang duduk belakang kau.

Another fun fact about cEro;
Aku pernah tunggang motosikal pada kelajuan 140 km/j di Lebuhraya Persekutuan pada jam 3 pagi dan dapat kekalkan kelajuan itu selama 30 saat. **bad*ss**



10 tahun bermakna Si Kuda Putih kesayangan aku sudahpun menghampiri limitnya sendiri.
Memang ada niat dalam hati nak bertukar kasih (#ewah) tapi apakan daya, aku ni setia orangnya (selling point).

Aku sangat sukakan menunggang motosikal sehinggakan aku letak syarat supaya bakal isteri aku tak halang kesukaan aku itu.
Lagi best kalau dia sekali join sekali tunggang bersama-sama.
Tunggang moto sebelah-sebelah laa maksud aku.
Naik belakang aku tak berapa berminat sangat.
Aku tak pernah nampak orang bawa isteri/awek/chikaro dekat belakang sebagai sesuatu yang sweet.
Ke korang rasa itu sweet?

On another note,
kalian tak rasa ke perempuan yang menunggang motosikal itu sangat menarik?


Sebagai penutup entri, aku ada soalan:
Apa pendapat jujur kalian tentang lelaki yang menunggang motosikal?
Aku akui memang ada segelintir yang perangai serupa bangs*t atas jalanraya.
Tapi secara umumnya, apa pendapat kalian?
Cuba jujur sikit aku nak tahu.
Tak apa. Segala yang di sini habis di sini.

#DiariSeorangPenunggang




.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: