Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Nov 24, 2013

Ajaran #24 - Malang Sentiasa Menimpa Untuk Setiap Kentut yang Dipaksa.


"[Perkara] tak boleh dipaksa."

Kita acap kali mendengar frasa di atas diungkapkan oleh orang sekeliling,
tidak kira apa [perkara] yang disebut.
Tapi berapa ramai dari kita betul-betul tahu intipati di sebalik ungkapan tersebut?



Intipatinya mudah.
Sesetengah perkara BOLEH dipaksa.
Paksa belajar, contohnya.
Paksa bangun pagi solat Subuh.
Paksa baca buku untuk peperiksaan yang sudah dekat.

Namun,
banyak juga perkara yang perlu dibiarkan berlaku tanpa paksaan.
Antaranya:



Memang,
kebanyakan perkara tidak boleh dipaksa.
Malang akan menimpa untuk setiap kentut yang dipaksa.
Walaupun tidak boleh difikir dalam keadaan apa yang memaksa kita untuk kentut.
Silap hari bulan, kita terpaksa tukar seluar dalam hanya disebabkan kelakuan kita yang memaksa kentut.

Apa yang aku nak tekankan ialah
sesetengah perkara perlu dibiarkan berlaku secara semulajadi.
Jika dipaksa juga, hasilnya kadang-kadang tidak dijangka
dan lebih buruk lagi
boleh membawa malang.

Makan yang dipaksa berakhir dengan muntah.
Tidur yang dipaksa tidak akan lena.
Berak yang dipaksa mengundang buasir.

Cinta yang dipaksa tidak akan pernah menjadi.


Moralnya,
kenalpasti perkara yang ingin anda lakukan.
Sama ada ianya boleh dipaksa atau sebaliknya.
Jika boleh, tak apa. Paksalah.
Tapi, ingat
malang sentiasa menimpa untuk setiap kentut yang dipaksa.
Biarkan ia berlaku semulajadi.
Barulah bererti.

Dapat?



Lagi #Ajaran cEro dalam koleksi:




.




10 comments:

  1. naise.... thumbs up ^^

    gambar untuk word benci - lipas? kakakakaa... ya aku paham XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. @plain83
      dapat tangkap kau kan tu lipas...hebat!

      Delete
  2. nice avatar for every caption.
    Aku suka pula icon sedih & berak tu.haha.

    Kentut yang dipaksa..nanti terberak pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Sophie Al-Yahya
      Apsal pilihan ko semuanya yg lain macam...hahahha

      Delete
  3. kebanyakan yang tak boleh dipaksa melibatkan emosi..kot..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. @nazha anua
      bila kau letak macam tu, aku pun baru perasan...

      Delete
  4. melukis dan apdet blog pon tak boleh dipaksa gakkkk... kalau dipaksa, dia jadi hambar tahu, macam aku.. koh koh koh

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Aujinz
      betul2...
      kena ada hati, baru boleh melukis...hehehe

      Delete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: