Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 10, 2013

Vorteks #29 - Dalam Masa Kurang 40 Minit.


[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27][28]





Angin laju yang masuk melalui celah tingkap kereta yang terbuka sedikit menyeluarkan bunyi seperti siulan yang panjang. Namun, perkara itu bukanlah kerunsingan utama yang berada di minda kedua-dua Prof. Erman dan Johan. Mereka berdua kini berada di dalam kereta yang laju meluncur di atas lebuhraya dalam kelajuan 100 kilometer sejam. Kedua-dua mereka fokus dengan apa yang sedang dilakukan masing-masing. Prof. E sedang memandu, manakala Johan duduk di sebelah, sedang gigih menelaah peta yang dibekalkan Prof. Shah sebentar tadi.
Dengan kelajuan seperti ini, mereka berdua akan sampai ke tempat yang dituju dalam masa kurang 40 minit.

Walaupun Prof. E kelihatan fokus dalam permanduannya, tetapi dia sebenarnya sedang gigih memikirkan sesuatu.
Hari ini 20 haribulan. Aku kena pastikan segalanya berjalan lancar sebelum 22 haribulan memandangkan kilat Thor yang seterusnya adalah pada malam 23 itu. Ada beberapa data yang perlukan kepastian. Aku kena selesaikan segera. Kalau aku terlepas malam 23 itu, maka Johan tidak dapat pulang ke masa depan. Kilat Thor seterusnya adalah pada 8 tahun akan datang, kemungkinan itu adalah tarikh dia disambar sebelum ni. Aku kena lengkapkan semua data kajian aku, supaya usaha aku selama berpuluh tahun ini tidak sia-sia. Aku juga kena pastikan tiada dua Johan dalam satu masa sama. Ianya bakal menyusahkan semua orang, termasuk kemungkinan mengganggu perjalanan aliran masa.
Begitulah seorang professor. Begitu mementingkan kajian. Namun, Prof. E sendiri sedar, kewujudan Johan banyak membawa perubahan kepada dirinya. Terlalu banyak perkara yang perlu dia lihat kembali, terutamanya keutamaan antara kajiannya dengan keluarga yang telah meninggalkannya.

“Johan.” Prof. E memulakan bicara.
“Kita akan berhenti di sebelah barat Lapangan Terbang Utama Arahjaya dan jalan kaki menyusuri tepi landasan keretapi. Kalau terjumpa pondok atau rumah yang mencurigakan, kita akan sahkan itu adalah tempat Intan disorok, kemudian kita akan buat panggilan kepada polis supaya mereka boleh datang serbu.”
Anonymously?” Johan bertanya. Prof. E memusingkan kepala memandang Johan.
“Ya. Anonymously. Lebih baik kita tak terlibat dengan polis..”
“..memandangkan saya ni orang yang tak sepatutnya wujud dalam zaman ini, memang adalah terbaik kalau kita berdua, terutamanya saya, tidak terlibat dengan polis,” Johan memotong dan menyambung kata-kata Prof. E. Johan memandang Prof. E dan tersenyum.
“Saya faham. Walaupun pada saya, kedatangan saya ke sini memang ada tujuannya sendiri, tapi saya tak patut untuk terus berada dalam zaman masa ini. Jadi, saya percaya 100% Prof mampu untuk hantar saya pulang ke masa depan.  Boleh, kan?”
 “Sudah tentu. Kau sedang bercakap dengan orang yang sudah habiskan masa hidupnya mengkaji fenomena merentas masa.” Prof. E tergelak kecil.
Kemudian, mereka berdua berdiam seketika. Bunyi angin seperti siulan menutup suasana sunyi.

“Sebenarnya...”
Prof. E memandang Johan yang sedang mahu mula bicara.
“...sekarang, perasaan untuk menyelamatkan seseorang yang penting membuatkan saya berkobar-kobar. Perasaan menjadi sebahagian dari sejarah untuk seseorang yang bakal mengubah masyarakat, membuatkan saya jadi bangga.” Johan senyum.
“Intan begitu penting, huh?”
“Di masa saya, dia dikenali sebagai Hani. Sebelum ini, kita hanya menganggap golongan selebriti dan artis hanya sekadar bertujuan menghibur. Ada juga di kalangan mereka yang dipandang hina dek kerana kerjayanya. Tapi, kewujudan Hani menyangkal semua itu. Dia adalah ikon. Dia telah mengubah persepsi masyarakat terhadap golongan seperti dia. Dia sudah buktikan, siapa sahaja, tak kira status atau taraf kedudukan, mampu terus mengejar cita-cita dan berjaya.”
Prof. E tersenyum.
“Kalau kita berdiam diri dan tidak pergi menyelamatkan Intan, saya pasti masa depan akan berubah. Entah bagaimana masa depan tanpa Hani yang bakal saya pulang.”
“Bukan, maksud aku, Hani tu, begitu penting bagi kau, huh?”
Johan memusingkan kepalanya laju ke arah Prof. E. Mukanya jadi merah. Prof. E tersenyum.
“Bila kau bercerita tentang Hani, muka kau jadi berseri-seri. Kau juga begitu semangat nak selamatkan Intan dari diculik, seolah-olah itu memang adalah tanggungjawab kau. Kau seperti tak takut kalau hilang nyawa.”
Johan hanya menunduk, senyum.
“Jadi, Hani begitu penting pada kau, huh?”
Johan mengambil masa untuk menjawab soalan itu.
“Memang betul saya ada simpan perasaan terhadap Hani. Secara peribadi, saya antara orang yang terkesan dengan bawaan positif yang dia sebarkan. Saya berubah keras menuju kepada impian saya menjadi doktor. Tapi..” Johan berdiam, mematikan ayat.
“Tapi apa?”
“Macam mana nak cakap. Hmm.. Prof takkan tak pernah ada perasaan terhadap artis kegemaran atau mana-mana selebriti?”
Prof. E memandang ke atas mengingati sesuatu. “Aku pernah suka dengan pembaca berita radio masa sekolah rendah dulu. Tapi bila aku nampak muka sebenar dia, aku terus tak suka.”
Serentak, kedua-dua Prof. E dan Johan tergelak besar.
“Hani lain. Dari wajah, suara, perwatakan, semuanya mampu menarik hati sesiapa sahaja. Sebab itulah, saya tahu, bukan saya saja yang suka pada dia. Mungkin beribu...tidak, beratus ribu lagi lelaki yang sukakan dia. Maka, kebarangkalian untuk saya mungkin lebih rendah dari dijangkiti penyakit smallpox.”
Now, you are talking like a medical student.”
Sekali lagi, mereka berdua tergelak besar bersama-sama.
Selang beberapa saat selepas gelakan mereka reda, Johan mengeluh panjang.
“Kenapa mengeluh?” tanya Prof. E.
“Hmm... Bergelak ketawa dengan Prof mengingatkan saya dengan bapa saya. Entahlah, saya tak sangka saya akan cakap begini, tapi saya rasa saya rindu dengan mereka. Ibu dan bapa saya.”
Prof. E menguntum senyuman. “Aku pun, Johan. Aku pun.”
Johan bingung. Apa maksud ‘aku pun’? Prof. E pun rindukan ibu bapa aku? Atau dia rindukan ibu bapa dia? Entahlah.
Johan hanya berdiam diri. Dia tidak mahu mempersoal kata-kata Prof. E tadi.

Prof. E masih tersenyum.
Walau apapun yang bakal berlaku, aku berjanji, aku akan hantar budak ni balik ke masa depan, balik ke zaman dia. Beberapa hari ni, dia banyak mengubah aku ke arah yang lebih baik. Dia sudah memberi cahaya harapan kepada kajian aku yang selama ini buntu. Dia sudah membuatkan aku kembali mempersoal apa yang sudah aku buat selama ini sama ada berbaloi atau tidak, dan persoalan itu adalah baik. Dia sudah mambuatkan aku berbaik semula dengan Shah, walaupun tidak sepenuhnya. Dia sudah membuatkan aku kembali terkenang saat berseronok bersama yang tersayang. Bergelak ketawa tanpa merunsingkan fikiran. Dia sudah membuatkan aku rindu.
Aku rindukan keluarga aku. Anak dan isteri aku. Terima kasih, Johan.
Aku janji, aku akan hantar kau balik ke masa depan.




BERSAMBUNG...[30]





1 comment:


  1. May 18, 2013, 10:34 AM EDT


    John David Mercer-USA TODAY Sports
    FILA, wrestling s governing body, is spending the weekend in Moscow cleaning house before an upcoming IOC vote will determine if they end up on the 2020 Olympics schedule. And apparently the meeting has been productive.

    On Saturday, acting president Nenad Lalovic, who took over after the forced resignation of president Raphael Martinetti, was officially elected to the position by an extraordinary congress. The FILA bureau also discussed many rules changes that will make the sport more attractive to the IOC. [url=http://www.agoshow.net/Rays-13-Carl-Crawford-Home-Cool-Base-White-2010-All-Star-Jerseys-81/]Rays 13 Carl Crawford Home Cool Base White 2010 All Star Jerseys[/url]

    Significant shifts by FILA Saturday include changing the round format from three two-minute periods to two three-minute periods, and changing to a cumulative scoring system rather than a system where a wrestler has to outscore their opponent in two-out-of-three rounds.

    Cumulative score incentivizes the wrestlers to score more often and consistently锟斤拷 FILA vice president Stan Dziedzic

    The total [url=http://www.agoshow.net/Yankees-13-Alex-Rodriguez-red-2010-All-Star-Jerseys-67/]Yankees 13 Alex Rodriguez red 2010 All Star Jerseys[/url] score is easier for the spectators to understand. It s difficult for [url=http://www.agoshow.net/Brewers-8-Ryan-Braun-Road-Cool-Base-Grey-2010-All-Star-Jerseys-77/]Brewers 8 Ryan Braun Road Cool Base Grey 2010 All Star Jerseys[/url] a [url=http://www.agoshow.net/2009-All-Star-Philadelphia-Phillies-6-Howard-Red-Jerseys-12/]2009 All Star Philadelphia Phillies 6 Howard Red Jerseys[/url] spectator, not to mention the athletes, when one wrestler wins the first period 5-0, loses the next two periods 1-0 and loses the match.

    The common view was that two minutes was not sufficient time to execute the requisite [url=http://www.agoshow.net/Phillies-6-Ryan-Howard-Road-Cool-Base-Grey-2010-All-Star-Jerseys-80/]Phillies 6 Ryan Howard Road Cool Base Grey 2010 All Star Jerseys[/url] tactics and strategies to provide an exciting match. What s more, it deprives the viewing audience of witnessing the will of the wrestler.

    Another rule penalizes passive wrestlers who may be avoiding contact when they re in the lead, first with a warning, and then, on second offense, with the mandate they score a point within thirty seconds. Otherwise their opponent is awarded a point. Dziedzic said this is a way to incentivize wrestlers to take more risks in the ring, which will likely make wrestling more entertaining to novice fans.

    Many wondered if such significant changes could be adapted immediately. But FILA seems to be open to expediting the process if it means strengthening their position before the IOC executive board chooses which three candidate sports will be voted on by the full membership this September.

    No word on FILA giving women a stronger voice in the organization, but those changes are also expected to happen before the IOC votes later this month.


    [url=http://support.flf-board.de/memberlist.php?mode=viewprofile&u=7489]more[/url]

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: