Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 3, 2013

Vorteks #28 - Masa Untuk Menyelamat.


[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27]





Lampu sorot masih tepat memancarkan cahaya dari ruang atas bilik studio ke wajah Hani. Namun, studio yang sebelum ini riuh dengan suara penonton di kerusi dan staf yang berlari-lari di belakang pentas, kini sunyi. Setiap pasang mata khusyuk tertumpu kepada Hani di hadapan pentas. Mereka semua terkejut dengan pengalaman pahit yang dialami selebriti nombor satu negara itu. Siapa sangka, di sebalik wajah ceria Hani, terdapat ruang hitam berisi pengalaman pahit.
“Ini akan menjadi rancangan temubual yang bakal mencatat sejarah jumlah tontonan.” Penerbit rancangan sedang tersenyum kepuasan di bilik suntingan.

“Jadi, Hani. Sudah tentu Hani terselamat dari peristiwa itu. Jika tidak, Hani tidak mungkin dapat berada di sini, kan?” Hos rancangan sedang memainkan peranan.
“Ya. Saya selamat dan sihat.” Hani ketawa kecil.
“Dalam peristiwa itu, perkara apa yang paling terkesan kepada Hani sampai sekarang?” Soalan itu menamatkan senyuman di wajah Hani, seperti ada sesuatu yang terus muncul di benak fikirannya sejurus selesai disoal.
“Selama saya terikat dan dikurung dalam bilik kecil itu, berkali-kali saya terdengar deruan enjin kapal terbang yang terbang rendah dan keretapi yang melintas lalu. Kadang-kadang serentak. Kadang-kadang berselang seli. Kadang-kadang sunyi sepi.”
Hos rancangan mengangguk.
“Sehingga kini, bila saya terdengar bunyi keretapi melintas, ataupun enjin kapal terbang yang melintas rendah, saya akan terfikirkan pengalaman terkurung dan terikat di dalam bilik yang dikawal oleh lelaki-lelaki durjana.”
“Adakah Hani trauma?”
“Ya? Maafkan saya?” Hani meminta soalan diulang kerana tidak jelas.
“Bunyi keretapi dan enjin kapal terbang. Adakah Hani trauma bila terdengar dua bunyi itu?”
Hani tersenyum kembali.
“Pada mulanya, memang saya trauma. Tapi, apa yang berlaku selepas itu membuatkan saya tidak mengambil rasa takut dan trauma sebagai sesuatu yang mengganggu hidup. Saya mampu untuk terus tersenyum.”
“Apa yang berlaku selepas itu?”


20 Mac 2004, jam 0836.
“Johan. Johan. Bangun.”
“Johan. Buka mata. Sedarkan diri.”
Prof. Shah menepuk bahu Johan berkali-kali untuk sedarkan Johan dari keadaan hipnosis. Johan masih keras dan tidak sedarkan diri. Darah merah mengalir perlahan dari lubang hidung sebelah kanannya.
“Dia okey tak ni?” Prof. Erman yang berada di belakang Prof. Shah kelihatan risau.
“Sampai berdarah hidung. Kejutkan dia. Buat sesuatu.”
“AKU TENGAH CUBA KEJUTKAN DIA. KAU JANGAN BISING.” Prof. Shah meninggikan suara. Peluh meleleh dari rambut jarang miliknya. Jelas, Prof. Shah panik.
“Inilah risiko yang aku katakan. Dia boleh hilang minda kalau dibiarkan berterusan.”
Prof. E mengeluh panjang. “Ini tidak sepatutnya berlaku,” katanya.
“Dan ini juga tidak patut berlaku.” Prof. Shah mengangkat tinggi tangan kanannya dan kemudian menghayunkannya kuat ke pipi Johan sehingga menyebabkan Johan tersungkur jatuh dari kerusi ke atas lantai. Prof. E tergamam.

“SAKIT!” Johan yang terbaring di atas lantai, menggosok-gosok pipi kirinya. Dia lihat tapak tangannya yang menggosok tadi. “Darah. Takkan sampai berdarah saya kena tampar?” sambil menunjukkan tapak tangannya yang terdapat kesan darah kepada Prof. Shah dan Prof. E.
“Kau dah sedar. Baguslah. Kami ingat kau dah hilang!” Prof. E memegang bahu Johan, dan ditolongnya Johan untuk berdiri semula.
“Tapi, darah...”
“Itu darah dari hidung kau. Kau dah masuk alam separa sedar terlalu lama sampai berdarah hidung. Nyaris kami tak boleh nak kejutkan kau tadi.” Prof. Shah menjelaskan keadaan.
“Jadi, kau ditampar dengan kuat supaya tersedar dari terus hilang.”
“Aku rasa, tampar tu bukan dalam prosedur, kan?” Prof. E memandang Prof. Shah dengan wajah sinis. Prof. Shah hanya berdengus panjang sambil menarik muka kelat.
“Sebenarnya, aku tak sangka prosedur hipnosis ciptaan aku ni boleh berjaya.” Johan dan Prof. E menguntum senyuman.
“Lagi aku tak sangka, si Johan ni rupanya betul-betul orang dari masa hadapan.”
“Aku sendiri pun ada keraguan tentang Johan ni,” Prof. E mencelah. “Tapi rasanya, aku percayakan dia seratus peratus sekarang.”
Johan tersenyum.
“Apa yang penting, kita dah dapat maklumat yang mampu bantu kes penculikan Intan.” Johan menyapu darah yang sudah berhenti meleleh dari hidungnya.
“Ya. Bunyi enjin kapal terbang melintas rendah dan keretapi berlalu.”

Beberapa minit kemudian, Prof. Shah keluar dari bilik bacaannya dengan membawa peta di tangan. Dia pergi ke ruang tamu untuk menyertai Prof. Erman dan Johan.
“Ini peta Arahjaya. Dengan beranggapan penjenayah tak keluar dari Arahjaya, kita boleh pinpoint kebarangkalian tempat budak perempuan tu disorok.” Prof. Shah membentangkan peta di atas meja tengah ruang tamu. Johan dan Prof. E duduk merapati meja.
“Bunyi kapal terbang terbang rendah bermaksud tempat Intan disorok berada berdekatan dengan landasan lapangan terbang. Manakala, bunyi keretapi melintas bermaksud ada landasan keretapi berdekatan bersebelahan dengan tempat itu.” Prof. E berfikiran logikal.
“Lapangan Terbang Utama Arahjaya berada di selatan Bandar Timur. Memang ada laluan keretapi di situ, untuk tujuan penghantaran kargo dan pengangkutan awam.” Johan hanya mengangguk mendengar keterangan Prof. E itu.
“Berdasarkan maklumat ini, since Arahjaya ada satu saja lapangan terbang, apa yang polis perlu buat adalah pergi periksa setiap rumah kosong yang boleh dijadikan tempat sorok di sepanjang landasan keretapi dalam lingkungan kawasan lapangan terbang.” Prof. Shah pula bersuara.
Johan dan Prof. E berpandangan sesama sendiri.
“Shah.” Prof. Shah memandang Prof. E yang memanggilnya.
“Johan datang dari masa depan. Jadi, agak susah kalau dia terlibat dengan polis. Dia tiada ID, tiada pengenalan diri, malah Johan sebenar pada masa ini masih berada di bangku sekolah.”
“Jadi?”
“Aku harap kita tak libatkan polis. At least bukan dalam masa sekarang.”
“Jadi, apa yang kau nak cadangkan?”
Kedua-dua Prof. Shah dan Johan menunggu jawapan dari Prof. E.
“Aku rasa, kita siasat dulu di mana tempat sebenar Intan disorok. Bila sudah ada kepastian, kita hubungi polis sebagai anonymous. Dengan begini, kita semua tak terlibat secara langsung dengan polis.” Prof. E menjelaskan. Johan berdiam diri.
“Bahaya. Aku tak nak campur. Aku hanya boleh tolong sampai sini saja. Aku tak nak mati di tangan penculik amatur.” Prof. Shah duduk bersandar di sofa.
Johan dan Prof. E, sekali lagi, berpandangan sesama sendiri.

“Tak apa, Prof. Shah. Bantuan Prof dengan hipnosis tadi pun sudah banyak membantu.” Johan menggulungkan peta dan memegangnya di tangan kanan.
“Mari Prof. E. Masa untuk menyelamat. Kita ke selatan Bandar Timur.”




BERSAMBUNG...[29]





3 comments:

  1. jejakatampan04 May, 2013 13:35



    baiklah mari kita sama-sama
    selamatkan dia..

    ReplyDelete
  2. hoho... tampar kasi sedar dari hipnosis ok lagi dari kena terajang atau jirus dgn air sejuk 1 baldi... kikiki :p

    ReplyDelete
  3. Winning your bid Easter came and went Sunday, but at the Cowboy Church, it came bright and early under a cool sunrise. Dozens turned out to worship in a wet, grassy field, where fashion doesn't matter -- praise does. [url=http://www.christianlouboutinheelsus.com/christian-louboutin-hyper-prive-120mm-black-pumps-cheap-2157.html] Christian Louboutin Hyper Prive 120mm Black Pumps hot sale with free shipping With Free Shipping On All orders[/url]

    such as
    that
    strategy to
    louboutin bridal shoes is a dilemma
    locate

    The web allows every day men and women, who don't have significantly income to put into an enterprise, the possibilities like in no way prior to. Right now much more than ever ahead of each day people can possess a likelihood at the American Dream.

    Related Search:http://www.christianlouboutinheelsus.com/christian-louboutin-outlet-peeptoe-pumps-white-cheap-2256.html

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: