Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

Oct 19, 2012

Vorteks #13 Masa Menemukan Dua Manusia.


[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12]




“Ayah saya mesti tak bagilah, Aida.”
“Alaa, awak cubalah pujuk dia dulu. Rugi kalau awak tak terima tawaran ni.”
Intan pening kepala. Aida menyampaikan pelawaan kepada Intan untuk menjadi model fesyen untuk sebuah majalah untuk remaja. Semuanya atas permintaan abang kepada Aida yang pernah ditemuinya semasa singgah belajar di rumah Aida seminggu lepas. Abang kepada Aida merupakan salah seorang editor majalah berkenaan.
“Abang saya kata, awak ada pakej nak jadi model. Susuk badan awak tak seperti budak sekolah 16 tahun. Lagipun, muka awak sangat sesuai jadi model.”
Pujian melambung Aida sedikitpun tidak dihiraukan Intan. Ini kerana Intan memang sudah memasang angan-angan dari kecil untuk menceburi bidang peragaan dan industri hiburan. Tapi apa yang merisaukannya adalah bapanya.
“Awak macam tak tahu ayah saya macam mana. Dia gila bisnes. Dia siap suruh saya belajar perniagaan lagi bila habis sekolah nanti. Kata dia, nak saya warisi empayar perniagaannya.”
“Ala, adik lelaki awak kan ada? Biarlah dia yang warisi kerja ayah awak.”
“Adik saya baru umur dua tahunlah.”
“Tapi, peluang ni bukan selalu dapat. Saya siap dengki dengan awak sebab abang offer dekat awak, bukan saya. Tapi dalam masa yang sama, saya bangga sebab kawan baik saya bakal jadi model, seperti apa yang awak idamkan, kan?”
Intan terdiam seketika. Ada betulnya kata-kata Aida itu. Peluang sebegini bukan selalu dapat, malah dengan usia muda, 16 tahun, Intan mungkin boleh pergi jauh dalam industri.

Angan-angan Intan untuk menjadi model dan selebriti bermula sejak kecil lagi. Ibu Intan seorang model pakaian yang sering mewarnai majalah fesyen suatu ketika dahulu. Pada usia Intan empat tahun, ibunya pernah menunjukkan rakaman video mengenai satu acara peragaan fesyen yang disertainya sebagai model. Ibu Intan juga ada menceritakan bahawa dia dan ayahnya mula bertemu semasa menghadiri satu acara korporat mengenai fesyen. Dari situ, Intan mula pasang angan-angan mengikut jejak langkah ibunya sekaligus mahu menjerumuskan diri dalam industri hiburan tanahair.

“Beginilah. Walaupun abang saya suruh desak awak supaya terima tawaran dia secepat mungkin, tapi saya akan bagi awak tempoh sampai seminggu. Cuba fikirkan baik-baik peluang ini dan cuba pujuk ayah awak. Saya rasa, awak masih boleh berada dalam kedua-dua bidang perniagaan dan model, kan? Awak antara pelajar cemerlang kelas kita.”
Aida terus memujuk kawan baiknya itu. Namun, ini membuatkan Intan semakin berasa serba salah. Dia sangat kenal perangai ayahnya, dan sudah mengagak apa jawapan yang bakal keluar dari mulut ayahnya.
“Baiklah. Nanti saya dapat jawapan, saya terus bagitahu awak ya, Aida.”
------

Di rumah, sewaktu di meja makan, Intan memberanikan diri.
“Ibu, ayah mana?”
“Ayah kamu ada function dengan pelanggan,” jawab ibu Intan.
“Malam ni kita makan bertiga sahaja.” Ibu Intan meletakkan adik Intan yang berusia dua tahun di bangku tinggi bayi sebelah kirinya.
Intan meneliti lauk yang dimasak ibunya.
“Hm, sedapnya lauk ibu masak hari ni!”
Ibu Intan merenung anaknya.
“Apa yang kamu nak, Intan? Kamu tak pernah puji masakan ibu kalau kamu tidak mahukan apa-apa.” Masak dengan perangai anaknya, ibu Intan tahu Intan ingin membuat suatu permintaan. Intan bagaimanapun tidak terkejut dengan kata-kata ibunya kerana dia sudah menyangka semuanya.
“Ibu kenal Aida, kan? Abang Aida kerja di majalah Remaja Kini. “
Ibu Intan mengangguk, sambil menyuapkan makanan ke mulut adik Intan, dia menanti kata-kata seterusnya dari mulut Intan.
“Abang Aida tawarkan orang peluang nak jadi model fesyen untuk majalahnya. Katanya, orang ada potensi. Mungkin turun dari ibu rasanya.”
Membahasakan diri sebagai ‘orang’ dengan ibu dan ayahnya, taktik Intan adalah mendapatkan sokongan dari ibunya sebelum bersemuka dengan ayah. Mungkin dengan cara ini, ayahnya akan memberi peluang kepadanya menukarkan angan-angannya menjadi cita-cita.
Ibu Intan kelihatan agak terkejut.
“Kamu tahu kalau kamu cakap perkara ni kepada ayah kamu, dia akan terus tidak bersetuju, bukan?”
“Ya, orang tahu. Tapi ini peluang sekali seumur hidup. Orang memang dari kecil lagi berangan nak jadi macam ibu dulu-dulu.”
“Dulu-dulu,” ibu Intan mencelah.
“Kamu tahu kenapa kamu guna perkataan ‘dulu-dulu’, kan?”
Intan terdiam.
“Ayah kamu tidak mahu ibu teruskan kerjaya ibu sebagai model selepas kamii berkahwin.”
Ibu Intan menyuap makanan ke mulut adik Intan sebelum menyambung kata-kata.
“Ibu bukan tak mahu bagi, malah ibu rasa bangga bila anak ibu dapat peluang sedemikian. Tapi keputusan bukan di tangan ibu. Ianya di tangan ayah kamu. Ibu tak boleh nak kata apa-apa.”
Sedikit kecewa, Intan cuba terus memujuk.
“Nanti orang tanya ayah. Tapi ibu sokonglah orang, ya?”
Ibu Intan tidak menjawab apa-apa. Dia terus melayan adik Intan makan. Intan berasa kecewa. Makan malam diteruskan tanpa sebarang kata-kata.
------
Kriiiiiiiiinnnggg!
Bunyi loceng menandakan waktu persekolahan sesi pagi tamat. Seketika, kelihatan berpusu-pusu pelajar sekolah menengah keluar dari kelas masing-masing untuk pulang ke rumah. Salah seorang daripadanya adalah Intan yang kelihatan tidak bermaya.
“Intan, tunggu saya sekejap!” Aida memanggil dari belakang.
Selepas berlari-lari anak, Aida dapat mengejar Intan sebelum menuruni tangga dari tingkat tiga.
“Macam mana? Dah cakap dengan ayah awak?” tanya Aida.
Dengan mencebik mulut, Intan memandang Aida dan menggelengkan kepala.
“Belum? Atau dia tak bagi?”
“Saya belum tanya.”
“Tak apalah. Nanti awak dah tanya, bagitahu saya, ya? Abang saya dah bising dah dekat rumah tu.”
Aida mengucap selamat dan berlalu pergi. Perjalanan pulang Aida dan Intan berbeza, menyebabkan Intan terpaksa balik sekolah jalan kaki berseorangan. Namun, jarak sekolah dengan rumah tidak jauh. Hanya kurang lebih dua kilometer jalan kaki.

Fikiran Intan jauh mengelamun semasa berjalan kaki pulang ke rumah. Banyak yang dia fikirkan; dari reaksi ayahnya sehinggalah kesan hubungan baiknya dengan Aida jika dia menolak.

“Hani?” Terdengar seseorang memanggil Intan dari belakang.
Intan berpaling dan ternampak seorang lelaki memandangnya.
“Saya bukan Hani,” Intan menjawab.
“Tapi muka awak macam Hani.”
“Maafkan saya. Tapi, saya diajar supaya tidak bertegur dengan orang yang tidak dikenali.”
Intan pun pergi meninggalkan lelaki yang terhenti langkah itu.
Beberapa kali Intan berpaling ke arah lelaki yang berdiri penuh kehairanan itu. Sambil melihat, Intan menuruni bahu jalan dan mahu melintasi jalan ke seberang. Dia tidak sedar ada sebuah kereta dipandu laju menuju ke arahnya.

Sekelip mata, terdapat sebuah kereta dipandu laju mendekati sambil membunyikan hon. Sewaktu Intan berpaling untuk melihat sumber bunyi hon itu, ianya sudah terlambat untuk mengelak.
Badan Intan kaku. Sekelip mata, dia merasakan begitu banyak perkara berbeza yang mampu dilakukannya untuk menjadikan hidupnya lebih bermakna. Dia boleh berkeras dengan ayahnya tentang impiannya memasuki industri hiburan. Dia juga boleh membantah keputusan muktamad ayahnya untuk menyambung belajar dalam jurusan perniagaan selepas tamat sekolah nanti. Dia juga boleh menolak impian ayahnya untuk menjadikannya penyambung legasi perniagaan milik ayahnya. Tapi, semua itu tidak berlaku. Dia hanya menurut segala apa yang ayahnya tentukan.

Badan Intan terasa seperti ditolak ke tepi. Intan terjatuh di seberang jalan, terduduk.
Kereta yang lajumenuju ke arah Intan tadi sempat membrek, tapi jarak membrek terlalu dekat mengakibatkan seseorang dilanggar.
Lelaki yang memanggil Intan ‘Hani’ tadi, yang juga sudah menyelamatkan nyawanya dengan menolak Intan ke tepi, dilanggar.
Kejadian ini jelas disaksikan Intan dari tepi jalan.




BERSAMBUNG...[14]




9 comments:

  1. wahai cEro yg hensem, kalau tulis tu tulis la panjang2 sket...huhuhu..xsabar nak tggu next....=0

    ReplyDelete
  2. bersambung~~
    kosong..kosong..kosong..
    (nyanyi lagu najwa latif)..
    oh em jieeeeee....gerak sikit jer plot...sabo je laaaaa...

    ReplyDelete
  3. saya setuju dengan orang kat atas ni. tulis la panjang2 sikiiiittt. nak tunggu jumaat lagi skali dah la lameee T____T

    ReplyDelete
  4. hebat gile intan. tengah nak kena langgar pon masih sempat fikir banyak benda.. patut la terkaku pon. hoho.. ;p

    mula2 pelik gak apa kaitannya.. bila dah nak ending baru paham. good2.. ;D

    kena tunggu lagi la jawabnya ni..

    ReplyDelete
  5. alahai gerak ckit je plotnye ..

    ReplyDelete
  6. erm dari perspektif lain... okey cantik da, ada kaitan ingat pada mulanya wujud watak lain..hehehe, tak[e2 sy snggu[ tunggu, sy ada bt entry pasal haiwan belaan

    ReplyDelete
  7. semua org dh dok komplen. lol!

    ReplyDelete
  8. erm erm erm... sambung sambung... so, siapa Hani, siapa Intan?.. sambung sambung

    ReplyDelete

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN: